Społeczna walka z piratami i nietrzeźwymi za kierownicą daje pierwsze symptomy poprawy bezpieczeństwa na drogach. W sierpniu było mniej wypadków, które przyniosły również mniej tragiczne skutki niż rok temu. sierpień 2005 sierpień 2006 wzrost/spadek...
Społeczna walka z piratami i nietrzeźwymi za kierownicą daje pierwsze symptomy poprawy bezpieczeństwa na drogach. W sierpniu było mniej wypadków, które przyniosły również mniej tragiczne skutki niż rok temu.
sierpień 2005
sierpień 2006
wzrost/spadek
wypadki
213
206
- 7
zabici
36
16
- 20
ranni
267
264
- 3
W sierpniu br. policja przyjęła zawiadomienie także o 1645 kolizjach drogowych. Nietrzeźwi kierowcy: w sierpniu na drogach regionu policjanci zatrzymali łącznie 1066 osób, które kierowały pod działaniem alkoholu (rok temu 1009 takich kierowców).
Styczeń - sierpień w statystykach:
styczeń-sierpień 2005
styczeń-sierpień 2006
wzrost/spadek
wypadki
1462
1377
- 85
zabici
174
134
- 40
ranni
1833
1788
- 45
Czas powstawania wypadków:
niebezpieczne dni to piątek (16,9 % wypadków) i wtorek (16,7 % ogółu wypadków)
niebezpieczne godziny to pora pomiędzy 13,00 a 19,00, odnotowano wtedy 40, 9 % ogółu wypadków
Miejsce wypadków:
zdecydowana większość wypadków miała miejsce w obszarze zabudowanym (77,5 %)
61,1 % wypadków miało miejsce na prostym odcinku dróg
na skrzyżowaniach i w rejonie skrzyżowania wydarzyło się 23,6 % wypadków, natomiast 14,2 na niebezpiecznym zakręcie.
11,1 % wypadków drogowych miało miejsce na przejściu dla pieszych
Warunki, w jakich dochodziło do wypadków:
99,9 % wypadków miało miejsce na nawierzchni twardej, prawie co czwarty wypadek wydarzył się na nawierzchni mokrej (24,7 %), natomiast na nawierzchni suchej 51,6 %
58,1 % wypadków miało miejsce przy dobrych warunkach atmosferycznych, a 70,7 % przy świetle dziennym
Najwięcej wypadków zanotowano z powodu zderzenia się pojazdów w ruchu (44,5 %) i potrącenia osób pieszych (33,6 %). Najechanie na drzewo, słup stanowiło 11,4 % wypadków. Wśród sprawców wypadków zdecydowaną większość stanowili kierujący (83,1 %), natomiast piesi przyczynili się do 14,1 % wypadków.
Przyczyny wypadków drogowych:
najczęstszą przyczyną wypadków było nie dostosowanie prędkości do warunków ruchu (32,1 %), natomiast nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu było przyczyną 20,9 % wypadków. Innymi przyczynami były także nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych (10,0 %), a także nieprawidłowe wyprzedzanie (8,7 %) i nieprawidłowe omijanie (5,0 %)
do podstawowych przyczyn wypadków drogowych spowodowanych przez pieszych należały nieostrożne wejście przed jadącym pojazdem (51,1 %), oraz nieostrożne wejście na jezdnię zza pojazdu, przeszkody (11,9 %). Przebieganie stanowiło 8,9 % przyczyn wypadków spowodowanych przez pieszych
Ofiary wypadków drogowych:kierowcy samochodów osobowych stanowili 55,4 % ofiar wypadków, a piesi 27,1 %. W grupie dzieci w wieku do lat 14 śmierć poniosły 2 osoby, a 126 zostało rannych. Motorowerzyści i rowerzyści stanowili 9,6 % ofiar wypadków drogowych.