Nieostrożność kierowców na przejeździe kolejowym
Data publikacji 18.03.2010
W ciągu niecałych 2 godzin policjanci ujawnili kilkunastu kierowców, którzy nie stosowali się do znaku STOP, ustawionego przed niestrzeżonym przejazdem kolejowym w Krośnie. To blisko połowa z tych, którzy w czasie kontroli przejeżdżali tą drogą. W działaniach policjantów ruchu drogowego wspierali funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei.
W ciągu niecałych 2 godzin policjanci ujawnili kilkunastu kierowców, którzy nie stosowali się do znaku STOP, ustawionego przed niestrzeżonym przejazdem kolejowym w Krośnie. To blisko połowa z tych, którzy w czasie kontroli przejeżdżali tą drogą. W działaniach policjantów ruchu drogowego wspierali funkcjonariusze Straży Ochrony Kolei.
Wczorajsza akcja miała na celu poprawę bezpieczeństwa w rejonie niestrzeżonych przejazdów kolejowych. Tym razem przy współpracy ze Strażą Ochrony Kolei, policjanci krośnieńskiej drogówki objęli szczególnym nadzorem przejazd przy ul. Sikorskiego w Krośnie.
W ciągu niecałych dwóch godzin, funkcjonariusze skontrolowali ogółem 32 pojazdy. Aż piętnastu kierowców nie zastosowało się do ustawionego przed przejazdem znaku STOP. W efekcie trzynastu sprawców wykroczeń policjanci ukarali mandatami karnymi, a dwóch pouczyli. Ponadto zatrzymano 4 dowody rejestracyjne za zły stan techniczny pojazdów.
Przypominamy, że zgodnie z prawem o ruchu drogowym:
- kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność. Przed wjechaniem na tory jest on obowiązany upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub z innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona.
- kierujący jest obowiązany prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
- kierującemu pojazdem zabrania się:
1) objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
2) wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
3) wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
4) omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.
- w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym, kierujący jest obowiązany niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
- kierujący pojazdem lub zespołem pojazdów o długości przekraczającej 10 m, który nie może rozwinąć prędkości większej niż 6 km/h, przed wjazdem na przejazd kolejowy jest obowiązany upewnić się, czy w czasie potrzebnym na przejechanie przez ten przejazd nie nadjedzie pojazd szynowy, lub uzgodnić czas tego przejazdu z dróżnikiem kolejowym.
Tutaj przypominamy wypadek na przejeździe kolejowym, do którego doszło w ubiegłym roku w Krośnie