6 maja - Europejski Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
6 maja został ustanowiony przez Komisje Europejską jako Europejski Dzień Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Wyznaczenie tej daty jest sposobem zwrócenia uwagi mieszkańcom Unii Europejskiej na kwestie bezpieczeństwa na drogach. Z jednej strony ma na celu uwrażliwienie decydentów i opinii publicznej na problemy związane z bezpieczeństwem na drogach, a z drugiej – zmianę zachowań ich użytkowników, tak aby transport stał się bezpieczny i dostępny dla wszystkich.
I-VII'2016 | I-VII'2017 | I-VII'2019 | +/- | |
Wypadki |
18 459 |
17 374 |
94,1 |
-1 085 |
Zabici |
1 557 |
1 403 |
90,1 |
-154 |
Ranni |
22 636 |
21 233 |
93,8 |
-1 403 |
Mając na względzie różnice pomiędzy poszczególnymi województwami, zarówno w liczbie mieszkańców, powierzchni, natężeniu ruchu oraz innych uwarunkowań, w celach porównawczych przyjmuje się wskaźniki liczby zabitych i liczby rannych na 100 wypadków drogowych.
WSKAŹNIKI ZABITYCH I RANNYCH WG WOJEWÓDZTW:
|
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Wskaźnik liczby zabitych na 100 wypadków |
Wskaźnik liczby rannych na 100 wypadków |
Dolnośląskie |
2 324 |
226 |
2 907 |
9,7 |
125,1 |
Kujawsko-pomorskie |
1 018 |
178 |
1 101 |
17,5 |
108,2 |
Lubelskie |
1 262 |
178 |
1 484 |
14,1 |
117,6 |
Lubuskie |
684 |
113 |
878 |
16,5 |
128,4 |
Łódzkie |
4 222 |
214 |
5 298 |
5,1 |
125,5 |
Małopolskie |
3 939 |
185 |
4 764 |
4,7 |
120,9 |
Mazowieckie (bez KSP) |
2 396 |
351 |
2 883 |
14,6 |
120,3 |
Opolskie |
754 |
99 |
859 |
13,1 |
113,9 |
Podkarpackie |
1 682 |
141 |
2 019 |
8,4 |
120,0 |
Podlaskie |
686 |
120 |
834 |
17,5 |
121,6 |
Pomorskie |
2 725 |
144 |
3 357 |
5,3 |
123,2 |
Śląskie |
3 650 |
257 |
4 347 |
7,0 |
119,1 |
Świętokrzyskie |
1 365 |
107 |
1 724 |
7,8 |
126,3 |
Warmińsko-mazurskie |
1 627 |
158 |
2 025 |
9,7 |
124,5 |
Wielkopolskie |
2 316 |
249 |
2 683 |
10,8 |
115,8 |
Zachodniopomorskie |
1 332 |
149 |
1 608 |
11,2 |
120,7 |
KSP |
1 682 |
157 |
1 995 |
9,3 |
118,6 |
POLSKA |
33 664 |
3 026 |
40 766 |
9,0 |
121,1 |
WYPADKI DROGOWE I ICH SKUTKI WEDŁUG SPRAWSTWA W 2016 ROKU:
Sprawstwo wypadków |
Wypadki |
% |
Zabici |
% |
Ranni |
% |
Wina kierujących |
29 081 |
86,4 |
2 284 |
75,5 |
36 150 |
88,7 |
Wina pieszych |
2 449 |
7,3 |
399 |
13,2 |
2 093 |
5,1 |
Wina pasażerów |
142 |
0,4 |
1 |
0,0 |
149 |
0,4 |
Współwina |
361 |
1,1 |
39 |
1,3 |
462 |
1,1 |
Pozostałe przyczyny |
1 631 |
4,8 |
303 |
10,0 |
1 912 |
4,7 |
O g ó ł e m |
33 664 |
100,0 |
3 026 |
100,0 |
40 766 |
100,0 |
W 2016 roku głównymi przyczynami wypadków było:
- nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu - 7 420 wypadków,
- niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 7 195 wypadków,
- nie ustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych - 3 487 wypadków.
Piesi – grupa szczególnie narażona na wypadki
Około 40% wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce stanowią „niechronieni” uczestnicy ruchu drogowego. Na tę grupę należy zwrócić szczególną uwagę, ponieważ w przeciwieństwie do poruszających się samochodami, osoby te nie są osłonięte karoserią samochodu, nie mogą liczyć na działanie poduszek powietrznych ani pasów bezpieczeństwa.
W 2016 roku odnotowano 8 461 wypadków z udziałem osób pieszych (25,1% ogółu), w których zginęło 868 pieszych (38,7% ogółu), a 7 974 pieszych odniosło obrażenia ciała (19,6% ogółu).
Podobnie jak w latach poprzednich, najwięcej wypadków z udziałem pieszych i najtragiczniejsze ich skutki zanotowano w miesiącach jesienno - zimowych (październik-grudzień). Na taki stan rzeczy wpływ mają nasze warunki klimatyczne, a zwłaszcza wcześnie zapadający zmrok i gorsza widoczność.
Głównymi przyczynami potrąceń pieszych było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściach dla pieszych. Zwrócić należy uwagę na to, że potrącenia pieszych, których przyczyną było niedostosowanie prędkości charakteryzowały się tragicznymi skutkami, w co piątym wypadku zginął człowiek.
PIESI - OFIARY WYPADKÓW WG WIEKU W 2016 ROKU
Wiek |
Ogółem |
% |
Zabici |
% |
Ranni |
% |
0 - 6 |
204 |
2,3 |
6 |
0,7 |
198 |
2,5 |
07 - 14 |
824 |
9,3 |
10 |
1,2 |
814 |
10,2 |
15 - 17 |
445 |
5,0 |
12 |
1,4 |
433 |
5,4 |
18 - 24 |
831 |
9,4 |
32 |
3,7 |
799 |
10,0 |
25 - 39 |
1480 |
16,7 |
133 |
15,3 |
1347 |
16,9 |
40 - 59 |
2065 |
23,4 |
280 |
32,3 |
1785 |
22,4 |
60 plus |
2989 |
33,8 |
394 |
45,4 |
2595 |
32,5 |
b/d |
4 |
0,0 |
1 |
0,1 |
3 |
0,0 |
W 2016 roku typowych potrąceń pieszych zanotowano 8 255, w ich wyniku 859 osób zginęło, a 7 838 zostało rannych. Najwięcej wypadków spowodowali kierujący pojazdami, jednakże najwięcej osób zginęło w wypadkach, w których sprawcami byli sami piesi.
Dzieci w wieku 0-14 lat – ofiary wypadków drogowych
W 2016 roku w Polsce miały miejsce 2 973 wypadki drogowe z udziałem dzieci w wieku 0-14 lat. W zdarzeniach tych 72 dzieci poniosło śmierć, a 3 260 doznało obrażeń. W stosunku do roku 2015 wzrosła: liczba wypadków o 153 (+5,4%), liczba zabitych dzieci o 2 (+2,9%) i liczba rannych dzieci o 182 (+5,9 %).
OFIARY WYPADKÓW DROGOWYCH DZIECI W LATACH 2014-2016
Grupy wiekowe |
Zabici |
Ranni |
||||
2014 |
2015 |
2016 |
2014 |
2015 |
2016 |
|
0 - 6 |
30 |
22 |
22 |
1 096 |
883 |
968 |
7 - 14 |
50 |
48 |
50 |
2 413 |
2 195 |
2 292 |
|
80 |
70 |
72 |
3 509 |
3 078 |
3 260 |
WYPADKI Z UDZIAŁEM DZIECI W LATACH 2007-2016
Rok |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
|||
Ogółem |
2007=100% |
Ogółem |
2007=100% |
Ogółem |
2007=100% |
|
2007 |
5 708 |
100,0 |
156 |
100,0 |
5 754 |
100,0 |
2008 |
5 755 |
100,8 |
146 |
93,6 |
5 753 |
100,0 |
2009 |
5 050 |
88,5 |
128 |
82,1 |
5 058 |
87,9 |
2010 |
4 239 |
74,3 |
112 |
71,8 |
4 586 |
79,7 |
2011 |
4 077 |
71,4 |
102 |
65,4 |
4 414 |
76,7 |
2012 |
3 679 |
64,5 |
89 |
57,1 |
3 945 |
68,6 |
2013 |
3 454 |
60,5 |
90 |
57,7 |
3 747 |
65,1 |
2014 |
3 210 |
56,2 |
80 |
51,3 |
3 509 |
61,0 |
2015 |
2 820 |
49,4 |
70 |
44,9 |
3 078 |
53,5 |
2016 |
2 973 |
52,1 |
72 |
46,1 |
3 260 |
56,7 |
W stosunku do roku 2007 liczba wypadków z udziałem dzieci w 2016 roku spadła o 47,9%, zabitych o 53,9%, a rannych o 43,3%.
Zdecydowana większość wszystkich poszkodowanych wśród dzieci w wieku 0-6 lat, to pasażerowie pojazdów - aż 77,1%, w tym ofiary śmiertelne to 72,7%. Tendencja ta jest bardzo niepokojąca albowiem świadczy o tym, że najmłodsi są narażeni na utratę życia bądź zdrowia przede wszystkim z powodu błędów dorosłych. Często za kierownicą pojazdu, w którym dziecko ulega wypadkowi siedzi ktoś z jego bliskiej rodziny.
W przypadku dzieci ze starszej grupy wiekowej 7-14 lat, także najwięcej ofiar śmiertelnych oraz rannych było wśród pasażerów.
Tak jak miało to miejsce w poprzednich latach, nasilenie wypadków z udziałem dzieci występuje w miesiącach letnich. Najwięcej wypadków z udziałem dzieci wydarzyło się w czerwcu - 345, w lipcu – 343 oraz w sierpniu - 340. Najwięcej dzieci zginęło we wrześniu 13 i w lipcu - 11.
W 2016 roku dzieci w wieku 0-14 lat były sprawcami 769 wypadków (spadek o 13 wypadków w stosunku do roku 2015), zginęło w nich 18 dzieci (wzrost o 6), a 776 zostało rannych (spadek o 27).
Sprawcy wypadków drogowych w wieku 0-14 lat w 2016 roku
Wiek sprawcy |
Rodzaj uczestnika |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
0-6 |
kierujący |
14 |
- |
15 |
pieszy |
79 |
1 |
78 |
|
7-14 |
kierujący |
334 |
14 |
339 |
pieszy |
342 |
3 |
344 |
|
Ogółem |
|
769 |
18 |
776 |
Bardzo zagrożona wypadkami drogowymi jest też nieletnia młodzież w wieku 15-17 lat. W 2016 roku miało miejsce 1 712 wypadków z udziałem młodzieży (wzrost o 32 w stosunku do 2015 roku), zginęło w nich 74 młodych osób (wzrost o 7), a 1 714 zostało rannych (spadek o 2). W tej grupie wiekowej także najwięcej ofiar odnotowano wśród pasażerów
WYPADKI Z UDZIAŁEM OSÓB W WIEKU 15-17 LAT W 2016 ROKU
|
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
|||
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
2015 |
2016 |
|
kierujący |
568 |
582 |
20 |
22 |
546 |
458 |
pasażer |
667 |
755 |
34 |
40 |
723 |
823 |
pieszy |
445 |
431 |
13 |
12 |
447 |
433 |
Ogółem |
1 680 |
1 768 |
67 |
74 |
1 716 |
1 714 |
* suma wypadków w tabelach nie jest równa ogólnej liczbie ze względu na udział w jednym wypadku dzieci w różnych przedziałach wiekowych
Aktualne dane na temat stanu brd w Polsce można znaleźć na stronie internetowej policja.pl (http://statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy)
Źródło: Komenda Główna Policji