Komunikaty

Informacja dla osób niepełnosprawnych

Data publikacji 05.09.2014

Zgodnie z Ustawą z dnia 19 sierpnia 2011r o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2011.209.1243 z zm.) osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu mają prawo do korzystania z pomocy osoby przybranej w kontaktach z organami administracji publicznej, jednostkami systemu, podmiotami leczniczymi, jednostkami Policji, Państwowej Straży Pożarnej i straży gminnych oraz jednostkami ochotniczymi działającymi w tych obszarach.

Zgodnie z Ustawą z dnia 19 sierpnia 2011r o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz. U. z 2011.209.1243 z zm.) osoby doświadczające trwale lub okresowo trudności w komunikowaniu mają prawo do korzystania z pomocy osoby przybranej w kontaktach z organami administracji publicznej, jednostkami systemu, podmiotami leczniczymi, jednostkami Policji, Państwowej Straży Pożarnej i straży gminnych oraz jednostkami ochotniczymi działającymi w tych obszarach.

 

W kontakcie z urzędem osoba uprawniona ma prawo do pośrednictwa tłumacza - może to być tłumacz PJM (polskiego języka migowego) lub tłumacz SJM (systemu językowo-migowego) lub SKOGN (systemu komunikowania się osób głuchoniewidomych).

 

Aby skorzystać z pośrednictwa tłumacza, trzeba powiadomić o tym urząd składając wniosek o świadczenie usług tłumacza PJM, SJM, SKOGN”, za pośrednictwem:

 

e-mail: przemysl@podkarpacka.policja.gov.pl

faksu: (16) 677 33 19,

poczty tradycyjnej na adres: ul. Bohaterów Getta 1, 37-700 Przemyśl

 

lub złożyć osobiście w sekretariacie lub u oficera dyżurnego KMP co najmniej na 3 dni robocze przed dniem, w którym planuje się załatwiać sprawę w urzędzie (z wyłączeniem sytuacji nagłych).

 

Urząd ma obowiązek wybrać tłumacza z rejestru tłumaczy, prowadzonego przez Wojewodę Podkarpackiego w Rzeszowie. Usługa jest bezpłatna dla osoby uprawnionej będącej osobą niepełnosprawną w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tj. Dz. U. z 2011 r. nr 127, poz. 721 z późn. zm.). W kontakcie z urzędem można będzie załatwiać sprawy za pomocą tzw. osoby przybranej, pośredniczącej w kontakcie. Może to być znajomy lub członek rodziny, wybrany przez osobę głuchą lub głuchoniemą.

 

W przypadku postępowania toczącego się na podstawie przepisów Kodeksu Postępowania Karnego lub Kodeksu Postępowania w Sprawach o Wykroczenia stronom zostanie zapewniony tłumacz w oparciu o regulacje prawne w nich zawarte.

 

Pliki do pobrania

  • 66.5 KB
  • 16.97 KB
Powrót na górę strony