Wydarzenia

Seniorzy nie dali się oszukać

Data publikacji 20.01.2021

Przemyscy policjanci kolejny raz ostrzegają przed oszustami, którzy działają metodą na „wnuczka”. Wczoraj odnotowaliśmy kilkanaście takich zgłoszeń. Na szczęście mieszkańcy naszego powiatu zachowali zdrowy rozsądek i nie dali się oszukać. Są jednak wśród nas osoby, które pomimo apeli w dalszym ciągu dają się nabrać. Dlatego rozmawiajmy z seniorami i osobami samotnymi, aby wiedziały jak się zachować w razie zagrożenia.

Wczoraj, dyżurny otrzymał 21 zgłoszeń od mieszkańców powiatu przemyskiego, którzy otrzymywali telefony od oszustów. Osoby dzwoniace w trakcie rozmowy przedstawiali się za członków najbliższej rodziny i informowali, że potrzebują pilnej pomocy. Twierdzili, że spowodowali wypadek drogowy i potrzebne są im pieniądze, aby uniknąć kary. W kilku przypadkach oszust nawet płakał do słuchawki, by być bardziej wiarygodnym. Na szczęście czujność mieszkańców naszego powiatu nie zawiodła. Seniorzy od razu kończyli rozmowę i o całym zdarzeniu informowali osoby najbliższe i policję.

Pamiętajmy, że w przypadku kiedy obierzemy telefon od osoby podającej się za członka naszej rodziny i w rozmowie ta osoba prosi nas o przekazanie pieniędzy, za każdym razem najpierw zweryfikujmy uzyskane informacje. Nawiążmy kontakt z członkiem rodziny, który zwrócił się o pomoc. W sytuacjach budzących wątpliwość i uzasadniających podejrzenie oszustwa należy natychmiast powiadomić najbliższą jednostkę Policji lub dzwonić na numer alarmowy 112.

Policjanci cały czas apelują o zachowanie ostrożności w kontaktach z osobami, które dzwonią do nas, przedstawiają się za naszą rodzinę i żądają pieniędzy. Mimo to, zdarzają się seniorzy, którzy dają się oszukać. Ponawiamy apel i kierujemy prośbę do osób młodych. Rozmawiajcie o takich historiach z waszymi rodzicami, dziadkami i osobami samotnymi. Przestrzeżcie ich i przekażcie kilka cennych rad:

  • Przede wszystkim należy zachować ostrożność - jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze lub policjanta, który mówi, że nasze pieniądze są zagrożone, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań.Podzielmy się zaraz tą informacją z bliskimi, nie działajmy sami. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
  • Aby potwierdzić dane osoby dzwoniącej, najpierw należy rozłączyć połączenie, a dopiero później wybrać numer alarmowy 112.
  • Nigdy nie informujmy nikogo o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub przechowujemy na kontach bankowych.
  • W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie działaniach telefonicznie! NIGDY nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie lub przelanie na inne konta bankowe.
  • W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.

Pamiętajmy, że metody którymi posługują się oszuści, cały czas są modyfikowane. Policjanci informowali już o wielu wariantach oszustw "na wnuczka", "policjanta" czy "pracownika firmy lub instytucji". Każda z tych metod może się różnić. Jednak każda kończy się tak samo. Nasz rozmówca potrzebuje pieniędzy i żąda ich natychmiastowego przekazania bądź przelania na inne konto bankowe. Uczulmy seniorów, że to sygnały które powinny ich zaniepokoić. Niech nigdy nie oddają swoich pieniędzy osobom, których nie znają.

Powrót na górę strony