Wydarzenia

Korytarz życia i jazda „na suwak” to nie kultura jazdy kierowców, ale już konieczność, do której należy się stosować

6 grudnia 2019 r. weszły w życie przepisy dotyczące „korytarza życia” oraz jazdy zgodnie z zasadą zamka błyskawicznego – tzw. jazdy na suwak, wprowadzone ustawą z dnia 16 października 2019 r. o zmianie ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Przypominamy wszystkim kierowcom na czym polega tworzenie korytarza życia oraz jazdy „na suwak” i w jakich okolicznościach należy je stosować?

Korytarz życia
Obowiązek tworzenia korytarza życia dotyczy kierowców poruszających się drogami o co najmniej dwóch pasach ruchu w jednym kierunku. W sytuacji wymagającej utworzenia korytarza życia kierujący pojazdami powinni umożliwić swobodny przejazd pojazdom służb ratowniczych poprzez odpowiednie usytuowanie.
Zgodnie z przyjętą zasadą kierujący pojazdami, poruszający się lewym pasem będą musieli zjechać do lewej krawędzi pasa, a pozostali do prawej krawędzi. Sprawne utworzenie korytarza życia będzie szczególnie ważne na drogach wielopasmowych, ponieważ dla służb ratowniczych liczy się każda sekunda. Im szybciej kierujący pojazdami zrobią dla nich miejsce, tym większa szansa na uratowanie życia.
Niezwykle ważnym jest fakt wyznaczenia miejsca na korytarz życia, który w przypadku kilku pasów ruchu zawsze będzie występować po lewej stronie (tj. pomiędzy lewym pasem ruchu i pasem z nim sąsiadującym). Tym samym kierowca nie będzie musiał się zastanawiać, z której strony nadjedzie pojazd uprzywilejowany.
W żadnym przypadku kierujący nie powinien blokować innych pojazdów, które zdecydowały się na przejazd korytarzem życia, gdyż może się okazać, że ta osoba robi to w związku z ratowaniem życia lub zdrowia innej osoby np. jedzie pilnie do szpitala z osobą, która dostała zawału czy rodzącą kobietą.

Jazda na „suwak”
Zasada jazdy „na suwak” obowiązuje wtedy, gdy na drodze, w sposób nagły, kończy się możliwość kontynuowania jazdy co najmniej jednym pasem ruchu i z tego powodu tworzy się tzw. korek. Należy wówczas poruszać się po dostępnych pasach (pasie), aż do samego momentu zwężenia, a następnie kierujący poruszający się pasem, którym można kontynuować jazdę, powinni przepuścić kierowcę jadącego tym, na którym tej możliwości nie ma. W myśl reguły „jeden za jeden” każdy kierowca zobowiązany jest do poruszania się w ten sposób. Pamiętać jednak należy, że zmieniając zajmowany dotąd pas ruchu, zgodnie z obowiązującymi przepisami, mamy obowiązek zachowania szczególnej ostrożności oraz wyraźnego sygnalizowania manewru. Taki sposób rozładowania zatoru powoduje, że nie ma potrzeby martwić się o to, który pas jest szybszy.  Jeśli natomiast na drodze mamy do czynienia ze zwężeniem więcej niż jednego pasa ruchu, wówczas jako pierwszy wjeżdża na dostępny pas kierowca jadący ze skrajnego prawego pasa, następnie kierujący pojazdem z lewej strony i wreszcie jadący pasem środkowym. Wszystkie pasy ruchu powinny być zajęte na całej długości zatoru i nie ma potrzeby wcześniejszej zmiany zajmowanej części jezdni czy też poprzez zachowywanie dużych odstępów – wydłużanie „korka”.
 
Należy pamiętać o tym, że:

  • Jazda „na suwak” dotyczy tylko i wyłącznie jazdy w „korku”, przy znacznym spowolnieniu prędkości.
  • Przepuszczanie pojazdu jadącego pasem, który się kończy, obowiązuje na jego końcu, przy samym zwężeniu.
  • Pas włączania czy też pas przeznaczony do zmiany kierunku jazdy nie jest pasem zanikającym.

Mimo, że od wprowadzenia nowych przepisów minęło prawie dwa lata,  nie każdy kierowca jest świadomy obowiązujących zasad a dodatkowo jak pokazała rzeczywistość, wielu użytkowników dróg reaguje bardzo nieodpowiedzialnie wykorzystując korytarz życia, by uniknąć stania w korku. Za tego typu postępowanie może grozić mandat karny w wysokości 500 zł i 6 pkt. karnych, natomiast w pewnych okolicznościach, gdy zachowanie kierującego spowoduje zagrożenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, skończyć się może nawet zatrzymaniem prawa jazdy.
Co równie istotne - niestosowanie się do przepisów o jeździe „na suwak” jest traktowane na równi z nieprzestrzeganiem nakazu tworzenia „korytarza życia” na trasie.

 

Powrót na górę strony