Wydarzenia

„Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym” - druga odsłona kampanii

Data publikacji 30.06.2016

Konferencją prasową została zainaugurowana druga odsłona kampanii społecznej "Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym" jak również „ Nigdy nie jeżdżę po ALKOHOLU” którą prowadzą Fundacja PZU w partnerstwie z Policją. W tym roku motywem przewodnim działań jest zwrócenie uwagi na fakt, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo na drodze ponosi zarówno kierowca, jak i pieszy. Przekaz ten podkreśla hasło „Kochasz? Uważaj na pieszych. To mogą być Twoi najbliżsi”.

Konferencją prasową została zainaugurowana druga odsłona kampanii społecznej "Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym" jak również „ Nigdy nie jeżdżę po ALKOHOLU” którą prowadzą Fundacja PZU w partnerstwie z Policją. W tym roku motywem przewodnim działań jest zwrócenie uwagi na fakt, że odpowiedzialność za bezpieczeństwo na drodze ponosi zarówno kierowca, jak i pieszy. Przekaz ten podkreśla hasło „Kochasz? Uważaj na pieszych. To mogą być Twoi najbliżsi”.
 
Podobnie jak w ubiegłym roku, głównym symbolem kampanii jest niebieskie serce. Na potrzeby kampanii przygotowano jego specjalną, zapachową wersję. Serduszko umieszczone w samochodzie będzie przypominać kierowcy, że osoby bliskie również mogą być pieszymi, dlatego warto zachować ostrożność w trosce o wspólne bezpieczeństwo. Na serduszkach znajdują się hasła namawiające kierowców do bezpiecznej jazdy i uważania na pieszych. Kierowcy będą mogli otrzymać serce, z jednym z wybranych haseł:
 
- „Nie bądź lwem, kiedy zbliżasz się do zebry”,
- „Pasy to nie linia mety. Wolniej!”,
- „Hamuj przed pasami, nie zwalniaj w uczuciach…”,
- „Zebry są pod ochroną. Uważaj na pieszych”
- „Kochanie, ja też czasem bywam na pasach! Uważaj na pieszych!”.
 
Serduszka będą rozdawane na wybranych stacjach benzynowych całej Polsce. W ich dystrybucję włączy się również Policja podczas kolejnej edycji patroli policyjnych prowadzonych wspólnie z wolontariuszami, którymi będą pracownicy PZU. Gadżet będzie można wręczyć bliskiej osobie i dopilnować, aby znalazło się ono w widocznym miejscu w jej samochodzie. „Tegoroczna, druga odsłona kampanii „Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym” wpisuje się idealnie w kierunki pracy profilaktyczne polskiej Policji. Popieramy każdą aktywność w temacie bezpieczeństwa osób pieszych i aktywizacji działań międzyinstytucjonalnych kształtujących świadomość społeczną, że od każdego z nas zależy bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego. POLICJA jako partner przedsięwzięcia włącza się w działania składowe kampanii na różnych etapach jej realizacji - począwszy od prewencyjnych patroli współpracujących z wolontariuszami, po zajęcia profilaktyczne realizowane z udziałem narzędzi kampanii. Jesteśmy również rzecznikiem zachęcania do kreatywności samorządów lokalnych w kontekście działania „Aktywne Przejścia dla Pieszych”
 
Według danych Komisji Europejskiej co piąty pieszy w Unii Europejskiej ginie na polskich drogach. Szacuje się, że w ciągu roku jest to ponad 1100 osób. Działania edukacyjne Policji i Fundacji PZU mają zachęcić kierowców i pieszych do zmiany niebezpiecznych zachowań.
 
Badanie TNS Polska*, przeprowadzone na zlecenie Fundacji PZU, ujawniło szereg przewinień, których na polskich drogach dopuszczają się kierowcy i piesi. Blisko 50% kierujących pojazdem przyznało, że zdarza im się nie zwalniać i nie zwracać szczególnej uwagi na znaki drogowe w pobliżu przejścia dla pieszych. Jednocześnie okazuje się, że aż 60% kierowców ignoruje przechodzące przez przejścia dla pieszych osoby i nie zawsze zatrzymuje się w ich pobliżu. Inaczej postępują mijając miejsca, w których mogą spotkać swoich bliskich. Różnice we wskazaniach dotyczących zachowań w pobliżu przejść, na których mogą pojawić się ich rodziny w stosunku do tych, w których ich obecność jest mało prawdopodobna, wyniosły nawet kilkanaście procent. Sami piesi również nie pozostają bez winy. Około 1/3 z nich zdarza się wymuszać pierwszeństwo, wychodząc przed nadjeżdżający samochód. Osoby przechodzące przez pasy nie stosują się ponadto do sygnalizacji świetlnej. 25% badanych pieszych potwierdziło, że nie zwraca uwagi na zmieniające się na przejściach światła. Ryzyko wystąpienia wypadku zwiększa się także przed wejściem pieszego na pasy. Aż 27% badanych pieszych przyznaje, że nie rozglądają się za nadjeżdżającymi pojazdami przed wkroczeniem na przejście. Wszystkie informacje o kampanii można będzie znaleźć na stronie www.stopwariatom.pl.

 

Powrót na górę strony