Akcja " Bezpieczny przejazd"
Przemyscy policjanci uczestniczyli dziś w działaniach Bezpieczny przejazd-"Szlaban na ryzyko!". Wspólnie z funkcjonariuszami Straży Ochrony Kolei wręczali ulotki oraz serduszka kampanii społecznej "Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym" i „ Nigdy nie jeżdżę po ALKOHOLU”, którą prowadzą Fundacja PZU w partnerstwie z Policją.
Przemyscy policjanci uczestniczyli dziś w działaniach Bezpieczny przejazd-"Szlaban na ryzyko!". Wspólnie z funkcjonariuszami Straży Ochrony Kolei wręczali ulotki oraz serduszka kampanii społecznej "Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym" i „ Nigdy nie jeżdżę po ALKOHOLU”, którą prowadzą Fundacja PZU w partnerstwie z Policją.
W dzisiejszych działaniach uczestniczyli policjanci Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Przemyślu. Już przed godz. 8, na przejeździe kolejowym przy ul. Mariackiej policjanci wspólnie z funkcjonariuszami Straży Ochrony Kolei w Przemyślu wręczali kierowcom, rowerzystom oraz pieszym ulotki oraz dobrze wszystkim znane serduszka kampanii społecznej "Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym" i „ Nigdy nie jeżdżę po ALKOHOLU” którą prowadzą Fundacja PZU w partnerstwie z Policją .
Działania przypominają, że obowiązkiem jest postępowanie zgodne z przepisami i zdrowym rozsądkiem, bo tylko takie zachowanie gwarantuje bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych i w rejonach torowiskach.
Kampania społeczna Bezpieczny przejazd -"Szlaban na ryzyko!" prowadzona jest od 2005 roku. Od października 2012 roku została poszerzona o zagadnienia wypadków związanych z przechodzeniem przez tory w miejscach niedozwolonych.
Z policyjnych statystyk wynika, że w ubiegłym roku na niestrzeżonych przejazdach kolejowych na Podkarpaciu doszło do 2 wypadków. Jedna osoba zginęła, a 2 zostały ranne. Policjanci odnotowali też 8 kolizji na tych przejazdach. W tym roku funkcjonariusze odnotowali 1 wypadek i 3 kolizje na niestrzeżonych przejazdach kolejowych. Jedna osoba doznała obrażeń. Bez wypadków było natomiast na przejazdach strzeżonych. W 2015 i 2016 roku policjanci nie odnotowali żadnych wypadków w tych miejscach.
Wskazówki i fakty dotyczące bezpieczeństwa (informacje ze strony internetowej kampanii "Bezpieczny przejazd"):
1. Pociągi mogą poruszać się w dowolnym kierunku i w dowolnym czasie. Czasami wagony są pchane przez lokomotywy zamiast być ciągniętymi.
2. Lokomotywa waży średnio 80 ton. To powoduje, że siła z jaką uderza lokomotywa w samochód jest proporcjonalna do siły z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Wszyscy wiemy, co dzieje się z aluminiową puszką uderzoną przez samochód.
3. Pociągi mają zawsze pierwszeństwo przejazdu w stosunku do pojazdów ratunkowych, uprzywilejowanych, samochodów i pieszych.
4. Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn około 1 metra z każdej strony. Jest to szczególnie ważne dla pieszych, którzy powinni zachować bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów.
5. Pociągi towarowe nie jeżdżą o stałych porach a rozkłady jazdy pociągów pasażerskich ulegają zmianie. Zawsze należy spodziewać się pociągu na każdym skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej.
6. Dzisiejsze pociągi są cichsze niż kiedykolwiek, wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego stukotu. Pociąg jest zawsze bliżej i porusza się szybciej, niż myślisz.
7. Nie wolno chodzić po torach, jest to niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. W momencie gdy maszynista widzi osobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym lub pojazd na torach jest już za późno. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet do 2 km, czyli mniej więcej tyle co długość 20 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Pociągi nie mogą się zatrzymać na tyle szybko, aby uniknąć kolizji.
8. Jeżeli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy) zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane nawet jeśli pozornie wyglądają na opuszczone.
9. Pamiętaj, aby przekraczać tory kolejowe tylko na wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.
10. Bądź czujny na terenie kolejowym. Nie czytaj, nie miej słuchawek w uszach, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu; elementy infrastruktury kolejowej nie są miejscem do zabawy lub wypoczynku.