Wydarzenia

Korzystasz z aplikacji mobilnych - nie daj się oszukać!

Data publikacji 24.09.2021

Mobilny dostęp do rachunków bankowych, odbywający się za pośrednictwem stron i aplikacji internetowych banków, stał się już niemal codziennością. Wielu z nas już nie wyobraża sobie funkcjonowania bez takiej możliwości. Musimy jednak pamiętać, że powszechne korzystanie z nowych możliwości komunikacji, stworzyło kolejne pole działania dla przestępców. Pozyskują oni dane bankowe, najczęściej przy naszym nieświadomym udziale, a w konsekwencji wyłudzają nasze pieniądze. Tylko w ciągu ostatnich dni, policjanci przyjęli kilka zawiadomień o wyłudzeniach poprzez zainstalowanie tzw. zdalnego pulpitu.

Rzeszowscy policjanci ostrzegali już przed oszustwami, do których doszło wskutek nieuprawnionego wykorzystania kodów BLIK. Przestępcy włamując się na konta osobiste na portalu społecznościowym, następnie podszywając się pod użytkownika, proszą znajomych o pożyczenie pieniędzy i przesłanie kodu do płatności usługą BLIK. Korzystasz z BLIKA - nie daj się oszukać!!!

Inną metodą działania przestępczego był proceder polegający na wyłudzeniu kodu BLIK podczas transakcji internetowych. Przestępcy za pomocą wyłudzonych kodów podejmowali pieniądze z bankomatów - Areszt tymczasowy dla podejrzanych o oszustwa.

Kolejną metodą, z którą coraz częściej spotykają się funkcjonariusze, to uzyskanie dostępu do naszego rachunku bankowego przez osobę podającą się za pracownika banku. Oszuści telefonicznie kontaktują się z klientami różnych banków. Rozmowę prowadzą tak, aby pokrzywdzeni mieli wrażenie, że faktycznie rozmawiają z przedstawicielem banku. Oszuści informują, że rozmowa jest rejestrowana, proszą o podanie swoich danych w celu ich weryfikacji. Pytają o aktywność na koncie, np. wnioskowanie o pożyczkę, ewentualne zagubienie karty bankomatowej lub dowodu osobistego. Następnie informują o rzekomej próbie włamania na konto i zaciągnięciu pożyczki na dane właściciela rachunku.

Kolejnym krokiem jest prośba o zainstalowania aplikacji umożliwiającej zdalny dostęp do komputera lub telefonu, tzw. zdalnego pulpitu. Ma to umożliwić zweryfikowanie i zablokowanie potencjalnych nielegalnych operacji na rachunku. W rzeczywistości, po aktywowaniu aplikacji, oszuści uzyskują dostęp do konta, co kończy się wyprowadzeniem zgromadzonych na nim środków oraz zaciągnięciem pożyczki. W ten sposób pokrzywdzeni tracą zazwyczaj znaczne kwoty.

W podobny sposób, wykorzystując zdalny pulpit, mogą działać oszuści podszywający się pod przedstawicieli portali inwestycyjnych. W tym przypadku, proponują pośrednictwo w korzystnym zainwestowaniu posiadanych oszczędności. Po uzyskaniu dostępu do rachunku, kończy się to utrata pieniędzy.

Policjanci komendy miejskiej prowadzą już kilknaście postepowań w związku z opisanymi oszustwami. Straty pokrzywdzonych sięgają kilkuset tysięcy złotych.

Pamietajmy!

Korzystanie z bankowości elektronicznej jest bezpieczne, ale każdy użytkownik musi uważać, komu i jakie dane przekazuje. Aby ustrzec się przed przełamaniem zabezpieczeń, posiadacze rachunków bankowych powinni uważać również na podejrzane formularze logowania, czy podsyłane linki wymuszające podanie danych umożliwiających dostęp do kont.

Najskuteczniejszą, najprostszą i najbardziej zalecaną metodą przeciwdziałania tego typu wyłudzeniom jest DODATKOWA WERYFIKACJA. Należy jednak pamiętać, aby nie robić tego telefonując pod wskazany przez rozmówcę numer, aby nie logować się do przesyłanych podczas rozmowy linków. Należy rozłączyć się i samemu zadzwonić na numer infolinii banku lub do pracowników placówki, korzystając z dostępnych numerów telefonów banku.

Pamiętajmy, aby logować się tylko przez autoryzowane strony banków lub dedykowane aplikacje. Podejmując decyzję o inwestycjach, spróbójmy wcześniej zweryfikować platformę inwestycyjną, zbierając dodatkowe informacje.

Powrót na górę strony