Wydarzenia

Nie udzielajmy dostępu do rachunków bankowych nieznanym osobom

Data publikacji 08.10.2021

Kolejne osoby zawiadomiły rzeszowską komendę o wyłudzeniu pieniędzy, kiedy namówione przez nieznanych rozmówców, zainstalowały na swoich urządzenia tzw. zdalny pulpit. Oszuści podający się za pracownika banku, po uzyskaniu dostępu do rachunku, zaciągnęli pożyczkę oraz podjęli pieniądze. Inny przypadek dotyczył mieszkańców Rzeszowa, którzy nawiązali współpracę z portalem inwestycyjnym i po zainstalowaniu oprogramowania, umożliwili oszustom dostęp do swoich rachunków bankowych.

Spoofing to nowa metoda wyłudzania danych wrażliwych lub pieniędzy. Polega na wykorzystaniu oprogramowania do zmiany numeru telefonicznego lub nazwy dzwoniącego połączenia, które widzi na wyświetlaczu swojego telefonu je odbierający. Jedną z metod działania sprawców jest podszywanie się pod pracowników np. banków czy firm inwestycyjnych. Działający w ten sposób oszuści, kontaktują się telefonicznie z właścicielami kont pod pozorem ochrony zgromadzonych środków, które ktoś w sposób nieautoryzowany próbował wypłacić. Nakłaniają swoich rozmówców do zainstalowani zdalnego pulpitu. Po jego zainstalowaniu i aktywowaniu aplikacji, oszuści uzyskują dostęp do rachunków bankowych pokrzywdzonych. W jednym przypadku skończyło się to zaciągnięciem pożyczki na szkodę pokrzywdzonego, w kolejnym „wyczyszczeniem” konta.

Dwóch innych pokrzywdzonych nawiązało współpracę z "portalami inwestycyjnymi". Również w tych przypadkach okazało się, że kontaktowali się z nimi oszuści. Zaproponowali pośrednictwo w korzystnym zainwestowaniu posiadanych oszczędności. Pokrzywdzony uwierzyli w możliwość szybkiego zysku i wpłacili na wskazane konto kilkaset złotych. Nastepnie skłonieni przez rozmówcę, zainstalowali również zdalny pulpit. Gdy sprawcy uzyskali dostęp do ich kont, z jednego zniknęło kilka tysięcy złotych. Straty drugiego oszukanego w ten sposób mężczyzny były jeszcze większe. Przestępcy nie tylko wyłudzili od niego pieniądze, ale zaciągnęli na dane pokrzywdzonego kredyt.

Policjanci przypominają!

  1. Korzystając z bankowości elektronicznej, każdy użytkownik musi uważać komu i jakie dane przekazuje.
  2. Nie wolno korzystać z podejrzanych formularzy logowania, czy podsyłanych linków wymuszających podanie danych umożliwiających dostęp do kont.
  3. Najskuteczniejszą, najprostszą i najbardziej zalecaną metodą przeciwdziałania tego typu wyłudzeniom jest DODATKOWA WERYFIKACJA. Należy jednak pamiętać, aby nie robić tego telefonując pod wskazany przez rozmówcę numer i nie należy logować się do przesyłanych podczas rozmowy linków.
  4. Sprawcy telefonują z numerów łudząco podobnych do numerów infolinii. Należy rozłączyć się i rozmówcę zweryfikować dzwoniąc na numer infolinii banku lub do pracowników placówki, korzystając z dostępnych numerów telefonów banku. Właściwy numer infolinii swojego banku znajdziemy na przykład na karcie bankomatowej.
  5. Pamiętajmy, aby logować się tylko przez autoryzowane strony banków lub dedykowane aplikacje. Podejmując decyzję o inwestycjach, zweryfikujmy wcześniej platformę inwestycyjną zbierając dodatkowe informacje.
Powrót na górę strony