Ruszyła kampania „Pozory mylą dowód nie”
W czerwcu ruszyła kolejna edycja kampanii „Pozory mylą, dowód nie” prowadzona przez związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie. Zainaugurowała ją konferencja prasowa w Komendzie Głównej Policji. Hasłem tegorocznej odsłony przedsięwzięcia jest „Odpowiedzialny sprzedawca”.
W czerwcu ruszyła kolejna edycja kampanii „Pozory mylą, dowód nie” prowadzona przez związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego w Polsce – Browary Polskie. Zainaugurowała ją konferencja prasowa w Komendzie Głównej Policji. Hasłem tegorocznej odsłony przedsięwzięcia jest „Odpowiedzialny sprzedawca”.
Celem kampanii niezmiennie jest zapobieganie sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim. Problem ten staje się niezwykle aktualny podczas wakacji. Na nim, między innymi, koncentrują się policyjne działania profilaktyczne w tym okresie.
Szczególnie trudne zadanie stoi przed sprzedawcami. Są oni świadomi spoczywającej na nich odpowiedzialności oraz konsekwencji prawnych wynikających ze sprzedaży alkoholu niepełnoletniemu. Jednocześnie prawidłowa ocena wieku kupującego oraz umiejętność asertywnego odmawiania sprzedaży alkoholu małoletnim może nastręczać sprzedawcom wielu trudności.
Podczas konferencji zaprezentowane zostało nowe narzędzie, którym jest internetowa platforma szkoleniowa adresowana do sprzedawców. Platforma szkoleniowa „Odpowiedzialny sprzedawca” jest bezpłatnym, uniwersalnym i ogólnodostępnym narzędziem podnoszącym kwalifikacje sprzedawców w obszarze asertywnych zachowań dotyczących odmowy sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim. Dostępna jest pod adresem www.odpowiedzialnysprzedawca.pl.
Jest całkowicie bezpłatna i dostępna dla wszystkich zainteresowanych – zarówno sprzedawców zatrudnionych w małych, prywatnych sklepach, jak i dużych sieciach handlowych. Każdy użytkownik, który dokona rejestracji i zaloguje się na platformie, przechodzi interaktywne szkolenie z zakresu obowiązujących przepisów dotyczących zakazu sprzedaży alkoholu nieletnim oraz konsekwencji płynących z łamania prawa. W kolejnych etapach zapoznaje się z informacjami na temat wpływu alkoholu na rozwój psychofizyczny i funkcjonowanie społeczne młodych ludzi oraz poznaje techniki asertywnej odmowy. Szkolenie kończy test sprawdzający wiedzę oraz interaktywna gra, będąca symulacją sytuacji zakupu alkoholu w sklepie, która weryfikuje umiejętność radzenia sobie w codziennych sytuacjach związanych z obsługą niepełnoletnich klientów
Warto pamiętać, że sprzedawcy oraz właściciele sklepów, którzy nie przestrzegają ustawowego zakazu sprzedaży alkoholu niepełnoletnim, nie tylko postępują nieetycznie, ale przede wszystkim popełniają przestępstwo i ryzykują utratę zezwolenia na sprzedaż.