"Bezpieczny przejazd"- działania służb mundurowych
Policjanci ruchu drogowego, wraz z funkcjonariuszami Służby Ochrony Kolei, przeprowadzili w piątek działania pod nazwą „Bezpieczny przejazd”. Celem akcji było zwiększenie bezpieczeństwa w rejonach przejazdów kolejowych. Podczas prowadzonych działań funkcjonariusze przekazywali materiały edukacyjne w postaci poradnika dla kierowców.
W piątek od rana, funkcjonariusze prowadzili działania na przejazdach kolejowych. Najszerszymi działaniami objęty został przejazd kolejowy na tarnobrzeskim osiedlu Sobów, na którym mundurowi rozdawali mieszkańcom m.in. poradnik promujący akcję z przepisami w tym zakresie. Głównym celem akcji było przeciwdziałanie niewłaściwym zachowaniom kierowców i pieszych przekraczających przejazdy kolejowe, a tym samym zmniejszenie liczby wypadków drogowych w tych miejscach.
Przypominamy, że nieostrożny wjazd oraz wejście na przejazd kolejowo-drogowy może zakończyć się wypadkiem, nawet ze skutkiem śmiertelnym. Dlatego tak ważne jest, aby każdy kierujący przy przejeżdżaniu przez torowisko zachował szczególną ostrożność, a przy dojeżdżaniu do przejazdu kolejowego bez zapór zastosował się do znaku „STOP”.
Przypominamy główne zasady przy dojeżdżaniu do przejazdów kolejowo-drogowych. Kierujący pojazdem jest obowiązany:
-
zbliżając się do przejazdu kolejowego oraz przejeżdżając przez przejazd zachować szczególną ostrożność;
-
przed wjechaniem na tory upewnić się, czy nie zbliża się pojazd szynowy oraz przedsięwziąć odpowiednie środki ostrożności, zwłaszcza jeżeli wskutek mgły lub innych powodów przejrzystość powietrza jest zmniejszona;
-
prowadzić pojazd z taką prędkością, aby mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pojazd szynowy lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał, zabrania wjazdu na przejazd;
-
w razie unieruchomienia pojazdu na przejeździe kolejowym niezwłocznie usunąć go z przejazdu, a jeżeli nie jest to możliwe, ostrzec kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
Kierującemu pojazdem zabrania się:
-
objeżdżania opuszczonych zapór lub półzapór oraz wjeżdżania na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone;
-
wjeżdżania na przejazd, jeżeli po drugiej stronie przejazdu nie ma miejsca do kontynuowania jazdy;
-
wyprzedzania pojazdu na przejeździe kolejowym i bezpośrednio przed nim;
-
omijania pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd, jeżeli wymagałoby to wjechania na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu.