Strona używa plików cookies, aby ułatwić użytkownikom korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza wyrażenie zgody.

Wydarzenia

Mieszkanka Tarnobrzega straciła pieniądze

Data publikacji 01.03.2023

Niemal każdego tygodnia do tarnobrzeskiej komendy wpływają zawiadomienia o oszustwach internetowych, w wyniku których pokrzywdzeni tracą kilkaset, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Policjanci apelują o ostrożność przy transakcjach internetowych. Dbajmy o bezpieczeństwo naszych danych i haseł dostępowych do portali społecznościowych oraz bankowości elektronicznej.

Wczoraj do Komendy Miejskiej Policji w Tarnobrzegu zgłosiła się 46-letnia mieszkanka gminy Baranów Sandomierski, która padła ofiarą oszusta. Sprawca, podszywając się pod pracownika banku, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, poinformował kobietę, że jej środki finansowe są zagrożone, po czym nakłonił ją do wygenerowania kodów Blik i wypłacił z jej konta 6 400 złotych.

Tarnobrzescy policjanci ostrzegają także przed innymi rodzjami oszustw:

Oszustwa przy sprzedaży/kupnie towaru - pokrzywdzeni podają policjantom zwykle podobny scenariusz. Towarem wystawionym na portalu ogłoszeniowym interesuje się osoba deklarująca chęć zakupu. Wysyła sprzedającemu link, w celu przeprowadzenia transakcji poprzez przelanie środków na jej kartę. W przesłanym formularzu żąda wpisania danych karty płatniczej, a następnie autoryzowania zakupu otrzymanym z banku kodem. W ten sposób oszust uzyskuje dostęp do konta bankowego pokrzywdzonego i wchodzi w posiadanie zgromadzonych na nim pieniędzy.

Policjanci apelują o to, aby zakupów przez Internet dokonywać z dużą ostrożnością, z kontrahentem radzą rozmawiać telefonicznie, nie poprzez komunikatory internetowe. Nigdy nie należy podawać danych swojej karty oraz danych dostępowych do kont bankowych lub klikać w przesłane linki.

Oszustwo na BLIKA - polega na przejęciu przez przestępcę konta w serwisie społecznościowym. Po włamaniu się i przejęciu konta, oszust prosi za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Zazwyczaj chodzi o kwoty rzędu kilkuset złotych, a przestępcy podszywający się pod właściciela konta, tłumaczą się np. tym, że właśnie robią zakupy i zapomnieli portfela i próbują przekonać ofiary do przekazania im pieniędzy. Zwykle uzasadniają to nagłą sytuacją. Ofiara podaje kod, a następnie potwierdza transakcję w swojej aplikacji bankowości mobilnej. W ten sposób sama daje przestępcy pieniądze. Pamiętajmy, że oszuści dysponując naszym kodem BLIK, mogą bez problemu wypłacić gotówkę z bankomatu albo zapłacić za zakupy przez Internet. Co prawda właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Pamiętajmy, aby każdą nietypową prośbę, przesłaną za pośrednictwem komunikatora, potwierdzić bezpośrednio wykonując telefon do znajomego. Natomiast w przypadku zakupów w Internecie unikajmy handlarzy niegwarantujących bezpieczeństwa transakcji.

Powrót na górę strony