Wydarzenia

Mieszkanka Tarnobrzega straciła pieniądze

Data publikacji 01.03.2023

Niemal każdego tygodnia do tarnobrzeskiej komendy wpływają zawiadomienia o oszustwach internetowych, w wyniku których pokrzywdzeni tracą kilkaset, a nawet kilkadziesiąt tysięcy złotych. Policjanci apelują o ostrożność przy transakcjach internetowych. Dbajmy o bezpieczeństwo naszych danych i haseł dostępowych do portali społecznościowych oraz bankowości elektronicznej.

Wczoraj do Komendy Miejskiej Policji w Tarnobrzegu zgłosiła się 46-letnia mieszkanka gminy Baranów Sandomierski, która padła ofiarą oszusta. Sprawca, podszywając się pod pracownika banku, w celu osiągnięcia korzyści majątkowej, poinformował kobietę, że jej środki finansowe są zagrożone, po czym nakłonił ją do wygenerowania kodów Blik i wypłacił z jej konta 6 400 złotych.

Tarnobrzescy policjanci ostrzegają także przed innymi rodzjami oszustw:

Oszustwa przy sprzedaży/kupnie towaru - pokrzywdzeni podają policjantom zwykle podobny scenariusz. Towarem wystawionym na portalu ogłoszeniowym interesuje się osoba deklarująca chęć zakupu. Wysyła sprzedającemu link, w celu przeprowadzenia transakcji poprzez przelanie środków na jej kartę. W przesłanym formularzu żąda wpisania danych karty płatniczej, a następnie autoryzowania zakupu otrzymanym z banku kodem. W ten sposób oszust uzyskuje dostęp do konta bankowego pokrzywdzonego i wchodzi w posiadanie zgromadzonych na nim pieniędzy.

Policjanci apelują o to, aby zakupów przez Internet dokonywać z dużą ostrożnością, z kontrahentem radzą rozmawiać telefonicznie, nie poprzez komunikatory internetowe. Nigdy nie należy podawać danych swojej karty oraz danych dostępowych do kont bankowych lub klikać w przesłane linki.

Oszustwo na BLIKA - polega na przejęciu przez przestępcę konta w serwisie społecznościowym. Po włamaniu się i przejęciu konta, oszust prosi za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Zazwyczaj chodzi o kwoty rzędu kilkuset złotych, a przestępcy podszywający się pod właściciela konta, tłumaczą się np. tym, że właśnie robią zakupy i zapomnieli portfela i próbują przekonać ofiary do przekazania im pieniędzy. Zwykle uzasadniają to nagłą sytuacją. Ofiara podaje kod, a następnie potwierdza transakcję w swojej aplikacji bankowości mobilnej. W ten sposób sama daje przestępcy pieniądze. Pamiętajmy, że oszuści dysponując naszym kodem BLIK, mogą bez problemu wypłacić gotówkę z bankomatu albo zapłacić za zakupy przez Internet. Co prawda właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Pamiętajmy, aby każdą nietypową prośbę, przesłaną za pośrednictwem komunikatora, potwierdzić bezpośrednio wykonując telefon do znajomego. Natomiast w przypadku zakupów w Internecie unikajmy handlarzy niegwarantujących bezpieczeństwa transakcji.

Powrót na górę strony