Uważaj na oszustów podających się za pracownika banku
Ponad 30 tys. straciła 39-letnia mieszkanka powiatu jarosławskiego w wyniku oszustwa „na bankowca”. Kobieta była przekonana, że odebrała połączenie od pracownika banku i zainstalowała na telefonie aplikację do zdalnej obsługi. Oszuści pobrali pieniądze z konta. Apelujemy o zachowanie ostrożności w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie jakichkolwiek usług finansowych lub bankowych.
Wczoraj, policjanci z jarosławskiej komendy otrzymali zgłoszenie w sprawie oszustwa, którego ofiarą padła 39-letnia mieszkanka powiatu jarosławskiego. Z relacji kobiety wynikało, że odebrała telefon od mężczyzny, który przedstawił się jako pracownik banku, w którym miała konto. Samo połączenie wydawało się wiarygodne, ponieważ oprócz numeru na wyświetlaczu pojawiła się identyfikacja banku. W trakcie tej rozmowy mężczyzna poinformował, że dzwoni w celu weryfikacji przelewu z rachunku bankowego kobiety. Konsultant podał, że ktoś w Krośnie próbował zalogować się na konto pokrzywdzonej i chciał wypłacić z niego około 700 zł. Aby zweryfikować tą informację mężczyzna zaproponował aby kobieta pobrała i zainstalowała aplikację bankową.
Zaniepokojona sytuacją i niczego nieświadoma kobieta, zgodnie z podanymi podczas rozmowy instrukcjami, zainstalowała na swoim smartfonie aplikację QuickSupport, celem zablokowania swojej karty do rachunku. Była przekonana, że jest to pracownik banku i pomaga w blokadzie rachunku. Nie wiedziała, że w ten sposób oddała kontrolę nad swoim telefonem oszustowi. Kosztowało ją to ponad 30 tys. zł., które zostały pobrane z jej konta bankowego.
Apelujemy o zachowanie szczególnej ostrożności w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie jakichkolwiek usług finansowych lub bankowych. Pamiętajmy, że gdy pracownik banku prosi nas o podanie przez telefon danych uwierzytelniających do bankowości elektronicznej, czy danych kart płatniczych oraz namawia także do instalacji w telefonie dodatkowych aplikacji, to mamy do czynienia z oszustwem.
W żadnym wypadku nie należy instalować zalecanych aplikacji i podawać kodów. Każdy, kto otrzyma telefon, rzekomo z banku, w celu instalacji aplikacji typu TeamViewer, QuickSupport, AnyDesk, powinien jak najszybciej zgłosić ten fakt na policję i poinformować o takiej sytuacji bank, w którym posiada konto. Zainstalowanie tych aplikacji powoduje, że oszust zyskuje swobodny dostęp do naszych haseł czy danych do logowania.