Spotkanie z „Klubem Seniora +” w ramach programu "Fałszywy telefon - zagrożone oszczędności"
W ramach projektu „Fałszywy telefon - zagrożone oszczędności”, policjantka z jarosławskiej komendy oraz przedstawiciel Komendy Wojewódzkiej Policji w Rzeszowie, spotkali się z seniorami „Klubu Senior +” w Hawłowicach. Wizyta była doskonałą okazją, by porozmawiać o zagrożeniach, z jakimi mogą spotkać się osoby starsze. Prelegentki mówiły o tym, co zrobić, by nie paść ofiarą oszusta działającego metodą „na wnuczka”, „na pracownika banku” czy "na policjanta”.
„Fałszywy telefon - zagrożone oszczędności” - to projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Programu Krajowego Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, skierowany do osób pokrzywdzonych przestępstwem, w szczególności do seniorów jako grupy, która jest najbardziej narażona na skutki oszustw m.in. „na wnuczka”, „na policjanta” czy „na wypadek”. W projekcie biorą udział funkcjonariusze z komend wojewódzkich w Rzeszowie, Białymstoku, Lublinie, Gorzowie Wielkopolskim oraz Olsztynie.
O tym, jak łatwo seniorzy mogą paść ofiarą oszustów, rozmawiały z osobami działającymi w „Klubie Senior +” w Hawłowicach - asp. Agnieszka Stysiał policjantka wydziału prewencji zajmująca się profilaktyką oraz Agata Michońska wojewódzki koordynator projektu z Komendy Wojewódzkiej Policji w Rzeszowie. Podczas piątkowego spotkania prelegentki wskazywały seniorom, w jaki sposób działają oszuści metodą „na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika banku”, „czy na wypadek”. Mówiły, jak nauczyć się odmawiać, by nie paść ofiarą sprawców takich przestępstw. Zwróciły uwagę na to, że podawanie się za krewnych, funkcjonariuszy Policji, czy pracowników różnych instytucji oraz firm usługowych, to najczęściej stosowana metoda przez oszustów, których ofiarami padają z reguły osoby starsze lub samotnie mieszkające.
Spotkanie przebiegło w bardzo miłej atmosferze. Seniorzy chętnie dzielili się swoimi doświadczeniami życiowymi, jak też zadawali pytania na tematy, które ich nurtują. Każdy uczestnik otrzymał przygotowane w ramach projektu gadżety, zawierające pomocne numery telefonów, broszury i ulotki informacyjne.