Debata "Przemoc w rodzinie i przemoc rówieśnicza"
Policjanci, pracownicy socjalni, pedagodzy, psycholodzy, kuratorzy, nauczyciele, aktorzy i mieszkańcy Jarosławia mówili w ubiegły piątek o działaniach interdyscyplinarnych, potrzebnym osobom dotkniętym przemocą. Najważniejszymi uczestnikami debaty „Przemoc w rodzinie i przemoc rówieśnicza” byli uczniowie jarosławskich szkół gimnazjalnych. Młodzież czynnie włączyła się w tę koalicję przeciwko przemocy, tworząc filmy i organizując debaty w swoich szkołach.
Policjanci, pracownicy socjalni, pedagodzy, psycholodzy, kuratorzy, nauczyciele, aktorzy i mieszkańcy Jarosławia mówili w ubiegły piątek o działaniach interdyscyplinarnych, potrzebnych osobom dotkniętym przemocą. Najważniejszymi uczestnikami debaty „Przemoc w rodzinie i przemoc rówieśnicza” byli uczniowie jarosławskich szkół gimnazjalnych. Młodzież czynnie włączyła się w tę koalicję przeciwko przemocy, tworząc filmy i organizując debaty w swoich szkołach.
W piątek, w Sali Lustrzanej Centrum Kultury i Promocji w Jarosławiu odbyła się debata społeczna z serii „Bezpieczeństwo to nasza wspólna sprawa” – „Przemoc w rodzinie i przemoc rówieśnicza”. Celem debaty było dostrzeżenie i monitorowanie zjawiska przemocy zarówno w rodzinie, jak i w grupie rówieśniczej.
Komendant Powiatowy Policji w Jarosławiu mł. insp. Ryszard Kornaga przedstawił dane dotyczące interwencji domowych, ilości Niebieskich Kart sporządzanych przez policjantów, a także przestępczości nieletnich. Młodszy inspektor Ryszard Kornaga mówił o działaniach prewencyjnych i pomocowych podejmowanych przez policjantów wobec osób dotkniętych przemocą w rodzinie i przemocą rówieśniczą.
W debacie wzięli udział uczniowie jarosławskich szkół gimnazjalnych wraz ze swoimi nauczycielami i pedagogami. Do udziału w debacie organizatorzy zaprosili m. in. przedstawicieli ośrodków pomocy społecznej z terenu powiatu, kuratorów sądowych, dyrektorów szkół, psychologów i pedagogów z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, bibliotekarzy z Miejskiej Biblioteki Publicznej, przedstawicieli stowarzyszeń działających na rzecz pomocy rodzinom dotkniętym przemocą w rodzinie.
Pracownicy Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Jarosławiu zaprezentowali wyniki badań „Przemoc wobec dziecka w rodzinie” , przeprowadzonych wśród blisko 800 uczniów klas IV szkół podstawowych z terenu powiatu jarosławskiego. Joanna Wysocka-Gałasiewicz mówiła o wynikach ankiety i omówiła wnioski płynące z tej diagnozy. O tym, jakiego rodzaju pomoc mogą otrzymać uczniowie i ich rodzice, zwracający się do psychologów z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, opowiadała Agnieszka Kamińska. Natomiast Joanna Starzecka mówiła o programie „Przedszkolaki w Necie”, prowadzonym przez poradnię wśród jarosławskich przedszkolaków. Podsumowała również istotę przemocy: „jako zjawiska, które odbiera moc i siłę do życia i działania. Zaś zrozumienie i chęć niesienia pomocy osobom dotkniętych przemocą – to wartość, która dodaje siły i mocy”.
Iwona Stefanowska z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej przekazała informacje o zjawisku przemocy w rodzinie na terenie Jarosławia w 2013r. Karolina Sobień – Nietrzeba, pracownik socjalny MOPS mówiła o działaniach „Trampolina”, prowadzonych od kilku już lat przez ten ośrodek. Uczniowie, uczestnicy debaty odebrali z rąk pracowników Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Jarosławiu nagrody za udział w konkursie dotyczącym przemocy.
O niezwykłych sposobach pomocy osobom dotkniętym przemocą opowiadali Barbara Reń – biblioterapeuta z Miejskiej Biblioteki Publicznej w Jarosławiu a o muzykoterapii – Adam Nietrzeba, nauczyciel ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego.
Organizatorzy zaprosili do udziału w debacie krakowski Teatr „Kurtyna”. Aktorzy teatru, Beata Hajduk i Łukasz Bierniak zaprezentowali spektakl pt. „Bumerang”, mówiący o przemocy rówieśniczej i tzw. cyberbullingu czyli oczernianiu, wyszydzaniu za pomocą Internetu. Spektakl, w przerysowanej formie pokazuje, jak trudna może być komunikacja pomiędzy dziećmi i rodzicami i do jakich efektów prowadzi brak tego porozumienia.
Debata była doskonałym czasem na wymianę informacji i doświadczeń. Formuła spotkania pozwalała na zadawanie pytań i sformułowanie wniosków płynących z tej debaty.