Wydarzenia

Zadbajmy o bezpieczeństwo naszych Babć i Dziadków!

Data publikacji 20.01.2021

Obchody Dnia Babci i Dziadka to dobra okazja, aby zadbać o ich bezpieczeństwo. Każdy z nas oprócz tradycyjnych życzeń może podarować swoim najbliższym szczególny prezent - wiedzę o tym jak chronić się przed zagrożeniami i zadbać o swoje bezpieczeństwo. Leżajscy policjanci, od kilku lat, prowadzą działania profilaktyczne pn. „Bezpieczny senior”. Dzielą się spostrzeżeniami z osobami starszymi i przekazują informację o zagrożeniach i sposobach prawidłowego zachowania się.

Nigdy nie wiemy, kiedy i gdzie przestępcy zaatakują. Dlatego ostrożność, ograniczone zaufanie i troska najbliższych są tak ważne w walce między innymi z oszustami. Czujność i wiedza o sposobach działania sprawców pozwolą seniorom na uratowanie oszczędności całego życia. Oprócz działań profilaktycznych realizowanych przez leżajskich policjantów, każdy z nas możemy pomóc swoim bliskim.

Leżajscy policjanci na co dzień realizują działania w ramach programu profilaktycznego pn. „Bezpieczny senior”. Spotykają się z osobami starszymi, przekazują im informacje o zagrożeniach, rozdają broszury, ulotki. Wskazują, jak zachować się w takich sytuacjach, gdzie i u kogo szukać pomocy.

Kiedy potrzebujemy  pilnej pomocy - dzwonimy na numer alarmowy 112 i zgłaszamy interwencję. Czasami sytuacja nie wymaga pilnej interwencji Policji, wtedy możliwości jest kilka:

  • możemy osobiście udać się do najbliższej jednostki Policji i tam zgłosić niepokojącą nas sytuację,
  • możemy zgłosić się do naszego dzielnicowego, zadzwonić do niego, napisać wiadomość na krzynkę mailową - wszystkie potrzebne dane możemy znaleźć na stronie internetowej Komendy Powiatowej Policji w Leżajsku w zakładce „Twój Dzielnicowy”, albo skorzystać z aplikacji „Moja Komenda” lub zapytać w jednostce Policji,
  • możemy skorzystać z Krajowej Mapy Zagrożeń Bezpieczeństwa i nanieść na nią niepokojące nas zagrożenie.

Przypominamy jednak, jak działają sprawcy.

  • Oszuści próbujący wyłudzić pieniądze od starszych osób podając się za członków rodziny. Dla wywarcia większego wrażenia oszuści bardzo często podają się za urzędnika lub przedstawiciela jakiejś organizacji bądź instytucji. Wmawiają również starszym osobom, że są funkcjonariuszami Centralnego Biura Śledczego lub policjantami, a pieniądze są potrzebne na „wykupienie z problemów” członka ich rodziny lub prowadzą sprawę oszustw i wyłudzania pieniędzy.
  • Sprawcy często twierdzą, że członek rodziny uczestniczył w wypadku i potrzebuje pomocy finansowej. Rzekomy policjant potwierdzał, że członkowi rodziny grozi kara więzienia, jeżeli nie zostaną przekazane środki finansowe. Oszuści przedstawiają również inne zmyślone historie i proszą o pieniądze np. na opłatę kosztów leczenia szpitalnego, okazyjny zakup samochodu, mieszkania itp. Zwykle proszą, aby o tej rozmowie nikogo nie powiadamiać, gdyż wstydzą się, że muszą pożyczyć pieniądze.
  • Gdy starsza osoba godzi się na udzielenie pożyczki tłumaczą, że nie mogą osobiście odebrać pieniędzy i zrobi to za nich ktoś zaufany, kto w umówionym miejscu i czasie odbiera gotówkę. Cierpliwie czekają, jeśli gotówka ma być pobrana z banku.
  • Pamiętajmy, że prawdziwi policjanci NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie i nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie. NIGDY też nie poproszą o zaangażowanie naszych pieniędzy do jakiejkolwiek akcji!
  • Oszuści mogą zaatakować naszych bliskich lub sąsiadów. Dlatego nie bądźmy obojętni, zachowajmy czujność, reagujmy.  To pomoże zapewnić bezpieczeństwo naszym najbliższym, osobom samotnym i starszym w sąsiedztwie.
  • Reagujmy, kiedy widzimy lub mamy sygnały, że ktoś podejrzany „kręci” się w pobliżu naszego krewnego, sąsiada albo miejsca jego zamieszkania.
  • Zapamiętajmy jak najwięcej szczegółów dotyczących wyglądu i zachowania osoby, która wzbudza niepokój.
  • Zapiszmy numer rejestracyjny pojazdu, którym się taka osoba porusza. Podzielmy się wiedzą o sposobie działania sprawców z osobami najbardziej zagrożonymi - seniorami. Ostrzeżmy ich, nim będzie za późno.
  • Przypominajmy najbliższym, aby nie przekazywali żadnych pieniędzy osobom, które telefonicznie podają się za członków rodziny lub proszą o przekazanie pieniędzy poprzez osoby pośredniczące.
  • Mówmy naszym bliskim, aby nie reagowali pochopnie na hasło: syn, wnuczek, siostrzenica potrzebują pomocy, gdy tylko usłyszą głos w słuchawce. Przypominajmy, że zawsze należy sprawdzić czy jest to prawdziwy krewny, np. poprzez skontaktowanie się z innymi członkami rodziny lub dzwoniąc bezpośrednio do tych osób /w większości przypadków mamy numer telefonu do syna, córki czy wnuczka/. Nie bójmy się do nich zadzwonić i ustalić, czy przedstawiona sytuacja ma miejsce. Lepiej wykonać jeden telefon więcej, niż stracić swoje oszczędności i przekazać je przestępcom.
  • Przypominajmy najbliższym, aby nie udzielali przez telefon żadnych informacji dotyczących danych personalnych, numerów kont bankowych i haseł do nich. Nie opowiadali o swoich planach życiowych, czy o członkach rodziny.
Powrót na górę strony