Odblask zamiast mandatu
Policjanci rozpoczęli akcję, wyposażania rowerów w naklejki odblaskowe. Skierowana jest ona przede wszystkim do osób w starszym wieku, które w ostatnim okresie stanowią największą procentowo grupę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Często przyczyną wypadku jest „niewidoczny” dla kierującego samochodem pieszy lub rowerzysta.
Policjanci rozpoczęli akcję, wyposażania rowerów w naklejki odblaskowe. Skierowana jest ona przede wszystkim do osób w starszym wieku, które w ostatnim okresie stanowią największą procentowo grupę ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Często przyczyną wypadku jest „niewidoczny” dla kierującego samochodem pieszy lub rowerzysta.
Przeprowadzona policyjna analiza wykazała, że 40% ofiar śmiertelnych wypadków drogowych to osoby w wieku od 60 roku życia. Tegoroczna aura sprzyja korzystaniu z rowerów, które bardzo często nie posiadają jakiegokolwiek oświetlenia. W szczególności osoby starsze korzystające z tych jednośladów nie maja świadomości, jak ważne nie tylko ze względu na obowiązujące przepisy, ale przede wszystkim dla ich zdrowia i życia jest właściwe oświetlenie i widoczność na drodze. Policjanci dostrzegając niepokojący trend, wystąpili do wójtów i burmistrzów gmin powiatu mieleckiego o wsparcie finansowe tej akcji, co spotkało się z bardzo pozytywnym odzewem. Każdy z wójtów i burmistrzów powiatu mieleckiego przeznaczył kilkuset złotową kwotę na zakup elementów odblaskowych. Wójt gminy Mielec wyłożył na ten cel 1.500 zł. Dzięki tym funduszom zakupiono elementy odblaskowe naklejane na rower.
Policjanci nie czekając do wiosny ruszyli z akcją. Zamiast wystawienia mandatu funkcjonariusze pouczaja łamiących prawo i proponują naklejenie odblasków na rower, który nie posiada oświetlenia. Nie zwalnia to właściciela roweru od obowiązku wyposażenia pojazdu w prawnie przewidziane elementy oświetlenia.
Wczoraj m.in. w gminie Borowa funkcjonariusze podczas kontroli rowerzystów pouczali tych, którzy mieli braki w obowiązkowym wyposażeniu roweru i sami pomagali przyklejać odblaski na rowery tym, którzy ich nie mieli.
Jak wielki problem i zagrożenie stanowią nieoświetleni i prawie niewidoczni rowerzyści, a także nie wyposażeni w odblaski piesi, przekonał się chyba każdy kierujący samochodem. Mamy nadzieję, że ta akcja w pewnym stopniu poprawi ten niekorzystny obraz i ograniczy liczbę wypadków z udziałem tych niechronionych uczestników ruchu drogowego. Sami zainteresowani są bardzo zadowoleni z policyjnej akcji.
Przypominany przepisy mówiące o obowiązkowym wyposażeniu roweru:
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia
§ 53. 1. Rower powinien być wyposażony:
1) z przodu - w jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej;
2) z tyłu - w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz jedno światło pozycyjne barwy czerwonej, które może być migające;
3) co najmniej w jeden skutecznie działający hamulec;
4) w dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
§ 56. 1. Światła pojazdu, o których mowa w § 53-55, powinny odpowiadać następującym warunkom:
1) światła pozycyjne oraz światła odblaskowe oświetlone światłem drogowym innego pojazdu powinny być widoczne w nocy przy dobrej przejrzystości powietrza z odległości co najmniej 150 m;
2) powinny być umieszczone nie wyżej niż 900 mm i nie niżej niż 350 mm od powierzchni jezdni;
3) światła pojedyncze na pojeździe wielośladowym powinny być umieszczone po lewej stronie pojazdu możliwie najbliżej jego bocznego obrysu, jednak nie dalej niż 150 mm od tego obrysu; przepisu nie stosuje się do świateł oświetlających drogę, które powinny być umieszczone pośrodku;
4) dwa światła powinny być umieszczone symetrycznie po obu stronach pojazdu możliwie najbliżej jego bocznego obrysu, jednak nie dalej niż 100 mm od tego obrysu oraz na jednakowej wysokości nad jezdnią; widoczność dwóch świateł powinna być jednakowa;
5) światła czerwone nie mogą być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) - z tyłu.
2. Dopuszcza się umieszczanie świateł odblaskowych barwy żółtej samochodowej:
1) na bocznych płaszczyznach kół pojazdu, o którym mowa w § 53-55, z tym zastrzeżeniem, że z każdego boku pojazdu powinny być widoczne dwa światła: jedno umieszczone na kole przedniej osi, a drugie - na kole tylnej osi;
2) na pedałach roweru i motoroweru;
światła, o których mowa w pkt 1 i 2, nie muszą spełniać warunków określonych w ust.1 pkt 2-4.
3. Jeżeli do pojazdu zaprzęgowego lub roweru (motoroweru) przyczepiony jest inny pojazd, maszyna lub urządzenie, powinien on być wyposażony co najmniej w jedno światło pozycyjne barwy czerwonej oraz w jedno światło odblaskowe barwy czerwonej widoczne z tyłu, a ponadto w jedno światło pozycyjne barwy białej widoczne z przodu, jeżeli szerokość pojazdu ciągniętego (maszyny, urządzenia) przekracza szerokość pojazdu ciągnącego; światła te powinny odpowiadać warunkom określonym w ust.1.
4. Do świateł pojazdu, o którym mowa w niniejszym rozdziale, stosuje się zasady rozmieszczenia określone w § 1 ust. 2-4 załącznika nr 6 do rozporządzenia.