Spotkanie z seniorami w ramach projektu "Fałszywy telefon - zagrożone oszczędności"
Ciągła ewolucja metod stosowanych przez sprawców oszustw, zmiana opowiadanych przez nich legend, generuje potrzebę szukania nowych rozwiązań służących ograniczeniu tego społecznie niepożądanego zjawiska. Edukacja seniorów, czy osób w sposób szczególny zagrożonych tego typu przestępstwem, to przede wszystkim przekazywanie im wiedzy na temat mechanizmów działania sprawców. Przeworscy policjanci we współpracy z Komendą Wojewódzką Policji w Rzeszowie przystąpili do projektu „Fałszywy telefon - zagrożone oszczędności”. W ramach tego projektu spotkali się z seniorami z gminy Sieniawa, by uczulić ich na czyhające zagrożenia. Projekt realizowany jest na terenie pięciu województw m.in. na Podkarpaciu.
W minionym tygodniu, w Centrum Kultury, Sportu i rekreacji „Sokół” w Sieniawie, odbyło się spotkanie z seniorami w ramach projektu „Fałszywy telefon zagrożone oszczędności” - którego głównym celem jest zapobieganie oszustwom oraz wspieranie ofiar. Projekt skierowany jest do seniorów, jako tej grupy, która jest najbardziej narażona na skutki oszustw m.in. „na wnuczka”, „na policjanta” czy „na wypadek”. W spotkaniu uczestniczyli funkcjonariusze Wydziału Prewencji Komendy Wojewódzkiej Policji w Rzeszowie podkom. Dariusz Sajdyk oraz asp. Jerzy Ossoliński, pracownicy Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Sieniawie oraz seniorzy z terenu Gminy Sieniawa.
Podczas tego spotkania osobom starszym została przekazana wiedza o zagrożeniach związanych m.in. z ,,fałszywymi telefonami’’. Funkcjonariusze uświadamiali jak nie stać się ofiarą przestępstw metodą ,,na wnuczka’’, ,,pracownika banku’’ czy ,,na policjanta’’. Przestępcy, bowiem nie ustają w wysiłkach, aby okraść osoby chcące pomagać np. swoim najbliższym. Dlatego też dzwonią do niczego nieświadomych starszych osób, a następnie opowiadają zmyśloną historię o wypadku, zagrożonych oszczędnościach w banku czy świetnej inwestycji. Wszystko po to, aby namówić seniora na przekazanie zaoszczędzonych pieniędzy. Niestety nadal zdarza się, że część osób nabiera się na historię oszustów, a wówczas tracą oszczędności swojego życia.
Najlepszą metodą, aby nie dać się okraść, jest przerwanie połączenia, jeśli tylko nieznajomy głos po drugiej stronie słuchawki zaczyna wypytywać nas o pieniądze, podając się za funkcjonariusza służb, pracownika banku lub członka rodziny.
W trakcie spotkania nie zabrakło również informacji dotyczącej bezpieczeństwa osób starszych, jako uczestników ruchu drogowego. Przypomniano o obowiązku używania elementów odblaskowych przez niechronionych uczestników ruchu po zmierzchu, poza obszarem zabudowanym oraz o podstawowych zasadach poruszania się pieszych i rowerzystów po drogach. Podsumowaniem było przekazanie seniorom dobrych rad oraz wskazówek, które pomogą w przyszłości uniknąć tego rodzaju zagrożeń.