Wydarzenia

Uwaga na oszustwo „na zdalny pulpit"

Data publikacji 02.08.2021

Oszustwo „na zdalny pulpit” to metoda przestępców, którzy wykorzystując legalne oprogramowanie mogą dokonać kradzieży oszczędności z konta bankowego. Oszuści rozpoczynają swój proceder od telefonu z informacją o próbie włamania na nasze konto lub oferty inwestycyjnej z możliwością szybkiego zarobku. Zamiast pomocy w zabezpieczeniu konta przed kradzieżą pieniędzy lub zysku z obiecanej inwestycji osoby pokrzywdzone tracą z konta wszystkie oszczędności.

Zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym stosujmy zasadę ograniczonego zaufania i nikomu nie udostępniajmy danych logowania do naszych rachunków bankowych. W ostatnim czasie sanocka Policja otrzymała zgłoszenie dotyczące oszustwa „na zdalny pulpit”.  Przestrzegamy przez tego typu oszustwem i apelujemy o ostrożność.

Schemat działania przestępców działających metodą „na zdalny pulpit” jest następujący. Oszust, podając się za przedstawiciela banku, telefonuje z informacją, że przed chwilą nastąpiło włamanie na nasze konto bankowe i zlecony został przelew. Przestępca, wykorzystując obawę  posiadacza rachunku bankowego przed utratą oszczędności, oferuje pomoc w zabezpieczeniu konta przed podobnymi zagrożeniami i prosi o zainstalowanie legalnego oprogramowania, dzięki któremu będzie mógł udzielić wsparcia technicznego. Osoba instalując legalne oprogramowanie służące do obsługi zdalnego pulpitu, przekazuje oszustowi pełną kontrolę nad swoim telefonem lub komputerem. Przestępca pod przykrywką wprowadzenia zmian zabezpieczających nasze konto bankowe, prosi o zalogowanie się do banku. Gdy zalogujemy się na nasze konto bankowe, przestępca uzyskuje pełen dostęp do rachunku bankowego. Niestety fałszywy „przedstawiciel banku”, zamiast pomóc w obiecanym zabezpieczeniu konta, wypłaca z niego wszystkie oszczędności.

Jak chronić się przed oszustwem tego typu:


    • pamiętaj, tylko posiadacz konta może się do niego logować i wykonywać transakcje. NIGDY NIKOMU nie udostępniaj swojego konta bankowego, danych logowania oraz kodów jednorazowych;
    • jeśli osoba podająca się za pracownika banku żąda zweryfikowania Twoich danych i danych konta lub zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania rozłącz się i zadzwoń do biura obsługi klienta Twojego banku.
    • jeżeli otrzymasz telefon lub e-mail o próbie włamania na konto, zadzwoń na oficjalną infolinię banku i zweryfikujmy otrzymane informacje.


Pamiętajmy, że w sieci nie brakuje nieuczciwych osób, które oszukując, w łatwy i szybki sposób chcą osiągnąć zysk. Ostrzegajmy swoich bliskich przed zagrożeniami ze strony oszustów.

Powrót na górę strony