Wydarzenia

Nie dajmy się oszukać

Data publikacji 30.09.2021

Po raz kolejny przestrzegamy przed oszustami działającymi metodą „na  BLIKA”. Pamiętajmy, aby każdą nietypową prośbę przesłaną za pośrednictwem komunikatora potwierdzić bezpośrednio wykonując telefon do znajomego. Dbajmy o bezpieczeństwo naszych danych i haseł dostępowych do portali społecznościowych oraz bankowości elektronicznej. Nie dajmy się oszukać.

Po raz kolejny przestrzegamy przed oszustami działającymi metodą „na  BLIKA”. Wczoraj sanoccy funkcjonariusze przyjęli trzy zgłoszenia o oszustwach tą metodą. Przypominamy, że polega ona na przejęciu przez przestępcę konta w serwisie społecznościowym za pośrednictwem stron z fałszywymi wiadomościami lub logowaniem się na strony www, za pośrednictwem portalu społecznościowego. Po włamaniu się i przejęciu konta, oszust prosi za pomocą komunikatora znajomych właściciela konta o udostępnienie kodu BLIK. Zazwyczaj chodzi o kwoty rzędu kilkuset złotych, a przestępcy podszywający się pod właściciela konta tłumaczą się np. tym, że właśnie robią zakupy i zapomnieli portfela i próbują przekonać ofiary do przekazania im pieniędzy. Zwykle uzasadniają to nagłą sytuacją. Ofiara podaje specjalny kod, a następnie potwierdza transakcję w swojej aplikacji bankowości mobilnej. W ten sposób sama daje przestępcy pieniądze.

Pamiętajmy, że oszuści dysponując naszym kodem BLIK mogą bez problemu wypłacić gotówkę z bankomatu albo zapłacić za zakupy przez internet. Co prawda właściciel konta musi potwierdzić transakcję, ale robi to wierząc, że pomaga swojemu znajomemu, który znalazł się w potrzebie.

Przed oszustwem możemy się bronić! Wystarczy każdą nietypową prośbę przesłaną za pośrednictwem komunikatora potwierdzić bezpośrednio wykonując telefon do znajomego. Stosować dwuskładnikowe uwierzytelnienie logowania do serwisów społecznościowych oraz dbać o bezpieczeństwo swoich danych i haseł dostępowych.

Ostrzegamy także przed oszustwami metodą „na przedstawicieli banków”- oraz przy internetowych transakcjach kupna/sprzedażny. Więcej na ten temat pisaliśmy tutaj.

Przestrzegamy także przed oszustami podszywającymi  się pod funkcjonariuszy. Przypominamy, że policjanci  nigdy nie żądają od nikogo pieniędzy. Nie proszą też o ich przekazanie innej osobie, przelanie na jakieś konto oraz pozostawienie w umówionym miejscu.

Ostrzegajmy swoich bliskich przed zagrożeniami ze strony oszustów. Zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym stosujmy zasadę ograniczonego zaufania i nikomu nie udostępniajmy danych logowania do naszych kart czy rachunków bankowych.
 

Powrót na górę strony