Wydarzenia

Bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych

Data publikacji 17.09.2012

Pociąg to masa kilkuset czy kilku tysięcy ton, która na zatrzymanie - od momentu naciśnięcia przycisku nagłego hamowania - potrzebuje nawet do 1200 metrów. Nie zawsze kierowcy zdają sobie z tego sprawę dojeżdżając do przejazdu kolejowego. Od 2005 roku prowadzona jest kampania informacyjna pod nazwą "Bezpieczny przejazd - zatrzymaj się i żyj". Jej celem jest zmiana postawy społecznej, kształtowanie i utrwalanie bezpiecznych zachowań na przejazdach, a w konsekwencji zmniejszenie liczby wypadków.

Pociąg to masa kilkuset czy kilku tysięcy ton, która na zatrzymanie - od momentu naciśnięcia przycisku nagłego hamowania - potrzebuje nawet do 1200 metrów. Nie zawsze kierowcy zdają sobie z tego sprawę dojeżdżając do przejazdu kolejowego. Od 2005 roku prowadzona jest kampania informacyjna pod nazwą "Bezpieczny przejazd - zatrzymaj się i żyj". Jej celem jest zmiana postawy społecznej, kształtowanie i utrwalanie bezpiecznych zachowań na przejazdach, a w konsekwencji zmniejszenie liczby wypadków.
 
Od początku 2012 roku na przejazdach kolejowych na terenie powiatu stalowowolskiego doszło do trzech tragicznych wypadków. Wypadki miały miejsce na niestrzeżonych przejazdach kolejowych w Kępiu Zaleszańskim, Kępie Rzeczyckiej i Bojanowie.

Przyczyną 98% wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych jest właśnie nieostrożność kierowców. Lekceważenie znaku STOP, wjeżdżanie na przejazd, gdy sygnalizator wskazuje światło czerwone, próby przejechania pod zamykającymi się zaporami przejazdów, to główne grzechy kierowców samochodów. Tak samo zachowują się piesi i rowerzyści. Przejazdy kolejowe należy uznać za miejsca, gdzie użytkownicy dróg, zarówno piesi jak też kierujący pojazdami, bezwzględnie winni przestrzegać przepisów i zasad ruchu drogowego, a zwłaszcza zasady szczególnej ostrożności.

Stalowowolscy policjanci przypominają zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy zbliżaniu się do przejazdu kolejowego i przejeżdzaniu przez przejazd:
  

  • Przed wjechaniem na tory upewnij się, czy nie zbliża się pojazd szynowy. Prowadź pojazd z taką prędkością, abyś mógł go zatrzymać w bezpiecznym miejscu, gdy nadjeżdża pociąg lub gdy urządzenie zabezpieczające albo dawany sygnał zabrania wjazdu na przejazd.
  • Nie objeżdżaj opuszczonych zapór lub półzapór. 
  • Nie wjeżdżaj na przejazd, jeżeli opuszczanie ich zostało rozpoczęte lub podnoszenie nie zostało zakończone. 
  • Nie wjeżdżaj na przejazd, gdy po jego drugiej stronie nie ma miejsca na kontynuowanie jazdy.
  • Nie wyprzedzaj pojazdu na przejeździe kolejowym lub bezpośrednio przed nim.
  • Nie omijaj pojazdu oczekującego na otwarcie ruchu przez przejazd.
  • Gdy Twój pojazd zostanie unieruchomiony na przejeździe kolejowym staraj się go niezwłocznie usunąć, a jeśli nie jest to możliwe, staraj się uprzedzić kierującego pojazdem szynowym o niebezpieczeństwie.
     

Jeśli jesteś pieszym nie możesz chodzić po torowisku. Nie możesz także na nie wchodzić, gdy zapory są opuszczane lub opuszczanie ich rozpoczęto.

Od 2005 roku w Polsce realizowana jest kampania pod hasłem "Bezpieczny przejazd - zatrzymaj się i żyj". Jej celem jest zmiana postawy społecznej, kształtowanie i utrwalanie bezpiecznych zachowań na przejazdach, a w konsekwencji zmniejszenie liczby wypadków.

 

  • Zdjęcie ze strony kampanii "Zatrzymaj się i żyj"
Powrót na górę strony