Wydarzenia

Uwierzył oszustom – stracił oszczędności

Data publikacji 09.04.2021

Przestępcy do realizacji swoich niecnych planów bezwzględnie wykorzystują życzliwość, zaufanie i empatię seniorów. Przekazują fałszywe informacje o nieszczęśliwych zdarzeniach z udziałem najbliższych, pilnych inwestycjach realizowanych przez te osoby, bądź tajnych akcjach, w których potrzebna jest pomoc osoby, do której dzwonią. Do takiego zdarzenia doszło w ubiegłym tygodniu na terenie naszego powiatu.

W ostatnim czasie na terenie powiatu strzyżowskiego doszło do kilku prób oszustwa metodą „na wnuczka”, gdzie przestępcy, pod pozorem „załatwienia” sprawy rzekomego wypadku drogowego, próbowali wyłudzić znaczne kwoty pieniędzy od seniorów. W jednym przypadku mieszkaniec gminy Strzyżów przekazał przestępcom całe swoje oszczędności.

Wszystko zaczęło się, kiedy zadzwonił telefon. W słuchawce rozległ się głos płaczącej kobiety – powiedziała, że doszło do wypadku drogowego, w którym zginęła kobieta i jedynym sposobem „załatwienia sprawy” jest wpłata znacznej kwoty. Starszy mężczyzna, na swoje nieszczęście, dał się zwieść oszustom. Uwierzył, że rozmawia z bliską osobą i przekazał przestępcom 20 tys. zł.   

Najbardziej zagrożone takimi przestępstwami są osoby starsze posiadające telefony stacjonarne. W przypadku zdarzenia losowego – np. wypadku drogowego nie ma możliwości uniknięcia konsekwencji przez wpłatę gotówki lub wypłacenia odszkodowania na miejscu takiego incydentu.

Najlepszą metodą uchronienia się przed takimi oszustwami jest edukacja, dlatego powinniśmy pamiętać o podstawowych zasadach:

  • Po odebraniu telefonu nie należy panikować, trzeba opanować emocje, nie wolno działać pod presją czasu.
  • Staraj się nie używać imienia osoby najbliższej – próbuj dowiedzieć się kto dzwoni. Oszust nie zna tego imienia – stara się je od nas wyciągnąć – najczęściej mówiąc „nie poznajesz mnie” itp. Posługuje się nim dopiero kiedy mu je powiemy. Najlepiej poproś rozmówcę o przedstawienie się.
  • Należy zachować zdrowy rozsądek i ostrożność – jeśli dzwoni do nas osoba, która podaje się za członka rodziny i prosi o pieniądze, nie należy podejmować żadnych pochopnych decyzji.
  • Zapisz dane telefonującej osoby (imię i nazwisko).
  • Zanim przekażesz jakiekolwiek pieniądze, zadzwoń do prawdziwego członka rodziny, którego to zdarzenie ma dotyczyć i upewnij się, czy faktycznie potrzebuje Twojej pomocy. Opowiedz osobie bliskiej o zaistniałym zdarzeniu.
  • Dzwoniąc na policję lub do osoby bliskiej należy ZAWSZE przerwać połączenie z osobą, która wcześniej zadzwoniła – rozłączyć się. Nie wolno sugerować się wskazówkami o wybraniu numeru po usłyszeniu sygnału.
  • Nigdy nie udzielaj przez telefon informacji, jaką ilość pieniędzy posiadasz w domu, bądź na rachunku bankowym.
  • Nigdy na czyjeś zlecenie nie przekazuj pieniędzy, nie podpisuj dokumentów.
  • Nie zakładaj kont w banku, nie zaciągaj pożyczek, czy kredytów i nie ujawniaj swoich danych osobowych, numerów PIN, haseł.

Pamiętaj!

  • Policja nigdy nie prosi o przekazanie pieniędzy i nigdy nie dzwoni z takim żądaniem.
  • Policja nigdy nie informuje telefonicznie o prowadzonych działaniach, „akcjach policyjnych”. Jeżeli odbierzesz taki telefon – bądź pewien, że dzwoni oszust.
Powrót na górę strony