Pozory mylą dowód nie- badanie
Data publikacji 25.08.2011
Wczoraj ustrzyccy policjanci przeprowadzili działania w sklepach na terenie gm. Ustrzyki Dolne. Policjanci wspólnie z pracownikami urzędu miejskiego i „tajemniczym klientem” odwiedzili 16 sklepów, w trzech z nich młodzi ludzie mogli bez przeszkód kupić alkohol.
Wczoraj ustrzyccy policjanci przeprowadzili działania w sklepach na terenie gm. Ustrzyki Dolne. Policjanci wspólnie z pracownikami urzędu miejskiego i „tajemniczym klientem” odwiedzili 16 sklepów, w trzech z nich młodzi ludzie mogli bez przeszkód kupić alkohol.
Wczoraj ustrzyccy policjanci przeprowadzili działania w ramach kampanii społecznej „pozory mylą, dowód nie”. Badania wykonane były metodą obserwacji uczestniczącej tzw. ”tajemniczego klienta” polegały na wizycie dwuosobowego zespołu badawczego w sklepie w którym podawany jest alkohol i próbie zakupu alkoholu przez jedna z tych osób wyglądającą na małoletniego( poniżej 18 roku życia), ale mającą ukończone 18 lat. Osoba druga była obserwatorem- świadkiem sprzedaży, bądź odmowy, która w razie powodzenia zakupu kontrolowanego wskaże sprzedawcy na konieczność żądania dokumentu od młodo wyglądającego nabywcy. Na terenie miasta i gminy policjanci i pracownicy urzędu odwiedzili 16 sklepów dużych i małych. W trzech z nich młodzi ludzie mogli bez przeszkód kupić alkohol, gdyby nie interwencja obserwatora. O szczegółach tego eksperymentu sprzedawcy dowiedzą się na specjalnym szkoleniu, które odbędzie się we wrześniu w urzędzie miejskim.
Akcja „Pozory mylą dowód nie” ma na celu ograniczenie sprzedaży alkoholu małoletnim, ale także ma zwrócić uwagę sprzedawców i świadków sprzedaży w sklepach, że dorosły wygląd kupującego wcale nie oznacz jego pełnoletniości, która upoważnia do zakupu alkoholu.
Przypominamy, że art. 15 ust.2 Ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi mówi, „ w przypadku wątpliwości co do pełnoletniości nabywcy sprzedający lub podający napoje alkoholowe uprawniony jest do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek nabywcy”