"Nie daj się zrobić w słupa"
Kampania „Nie daj się zrobić w słupa” zainicjowana została przez Kontrolę Skarbową w październiku 2014 roku. Swoim zakresem obejmuje działania bezpośrednie polegające na spotkaniach informacyjno-edukacyjnych z młodzieżą akademicką, młodzieżą klas maturalnych, a także z osobami szukającymi zatrudnienia – zarejestrowanymi w biurach pracy. Jednocześnie podejmowane są działania pośrednie za pomocą mediów: radia, telewizji Internetu i prasy.
Kampania „Nie daj się zrobić w słupa” zainicjowana została przez Kontrolę Skarbową w październiku 2014 roku. Swoim zakresem obejmuje działania bezpośrednie polegające na spotkaniach informacyjno-edukacyjnych z młodzieżą akademicką, młodzieżą klas maturalnych, a także z osobami szukającymi zatrudnienia – zarejestrowanymi w biurach pracy. Jednocześnie podejmowane są działania pośrednie za pomocą mediów: radia, telewizji Internetu i prasy.
Kontrola Skarbowa notuje coraz więcej dramatów osób bezwiednie wciągniętych do zorganizowanej grupy przestępczej wyłudzającej podatek VAT. W całym kraju coraz więcej osób kuszonych jest z pozoru atrakcyjnymi propozycjami. Zazwyczaj kuszeni są ludzie ubodzy, w potrzebie, poszukujący dorywczej lub stałej pracy. Jeden nierozważny krok zdewastował niejedno życie. Kampania „Nie daj się zrobić w słupa" ma uchronić kolejne tysiące osób przed wplątaniem się w świat przestępców i gigantyczne zobowiązania wobec fiskusa.
Słup to osoba fizyczna lub osoba prawna zarejestrowana jako przedsiębiorca. Firmuje swoim nazwiskiem oszukańcze działanie w celu ukrycia faktycznego inspiratora lub uczestnika.
„Coraz częściej organizatorzy grup przestępczych werbują, nieświadome konsekwencji swojego udziału w procederze, osoby bez żadnego doświadczenia w danej branży, które dokonują zarejestrowania działalności gospodarczej na siebie lub staja się udziałowcami spółek prawa handlowego, jak i członkami jednoosobowych zarządów takich spółek" – wyjaśnia wiceminister finansów Agnieszka Królikowska.
Podmioty takie mogą nie mieć świadomości, że są wykorzystywane przez organizatorów przestępstwa, nierzadko bardzo niebezpiecznych ludzi. Celem działania słupa jest wystawienie faktury z podatkiem VAT na jeden z wielu podmiotów funkcjonujących w przestępczej karuzeli – zorganizowanej grupie przestępczej. Rolą uczestników jest uprawdopodobnienie wiarygodności fakturowanych transakcji, by w efekcie końcowym doprowadzić do wyłudzenia z budżetu państwa podatku VAT, który na wcześniejszym etapie nie został wpłacony. Kwoty wyłudzonego podatku są olbrzymie. Kampania "Nie daj się zrobić w słupa" ma ostrzegać przed zagrożeniem i konsekwencjami.
„Naszym celem jest zwrócenie uwagi na zagrożenia związane z aktywnością zorganizowanych grup przestępczych, informowanie i edukacja w zakresie bezpiecznego prowadzenia działalności gospodarczej. Chcemy pokazać konsekwencje związane z wystawianiem fikcyjnych faktur (a więc faktur, które nie dokumentują prawdziwych zdarzeń) i uczestnictwem w karuzeli podatkowej, a także przekonać młodych ludzi, że nie warto wchodzić na drogę przestępstwa" – dodaje minister Królikowska.
Włącz rozum i zobacz, co możesz stracić wchodząc do grupy przestępczej wyłudzającej VAT.